مطالعه چگونگی نگرش دانشجویان به دین (مدلی بر اساس نظریه زمینهای GT) مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه اصفهان
(ندگان)پدیدآور
ناصری, میلادکاوه, فرزانهربانی, علینوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چگونگی و میزان تأثیر دین در هر جامعهای از یکسو به تعریف و نقش دین در زندگی افراد و از سوی دیگر به شرایط اجتماعی-فرهنگی آن جامعه بستگی دارد. در واقع میتوان دین را هم امری فردی دانست که در باورهای افراد ریشه دوانیده و هم موضوعی اجتماعی قلمداد کرد که در هنجارها و ارزشهای موجود در کنشهای اجتماعی تبلور یافته است. لذا میتوان استدلال کرد که تغییرات اجتماعی جوامع، نظیر نوسازی، بسط و گسترش تجدد، جهانیشدن، شهرنشینی، رشد فناوری، عقلانیت و ... بر مقوله دین تأثیری انکارناپذیر دارد. این پژوهش با هدف درک معنای مذهب در دو بعد اعتقادی و مناسکی در میان جوانان، به بررسی و مطالعه 18 نفر از دانشجویان دانشگاه دولتی اصفهان پرداخته است. روششناسی این مطالعه از نوع کیفی است و از روش نظریه زمینهای برای انجام پژوهش استفاده شده است. تکنیک گردآوری اطلاعات، مصاحبه عمیق نیمه ساختیافته است و برای انتخاب مشارکتکنندگان از روش نمونهگیری آسان و نظری استفاده شد. نتایج این پژوهش حاکی از آن است که جوانان مشارکتکننده در بعد اعتقادات پایهای دارای اعتقادات مورد تأیید و سفارش دین هستند اما در سایر ابعاد، در خصوص بعد مناسکی پاسخگویان به باز معنایی در این حوزه پرداخته و بر اساس درک و فهم خود حتی در صورت مغایرت با دین روشهایی را اتخاذ نمودهاند. از دلایل این گسست در بستر شرایط زمینهای و مداخلهگر میتوان به ضعف محتوای کتب، ضعف کارشناسان دینی، ناسازگاری قول و عمل مدعیان مذهب، جو خانوادگی-محیطی اشاره کرد.
کلید واژگان
دینباز معنایی
مذهب
نظریه زمینهای
اعتقادات
مناسک
فرهنگ
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2017-01-201395-11-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
کارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه اصفهان، ایرانکارشناس ارشد جامعهشناسی دانشگاه اصفهان، ایران
دانشیار، گروه علوماجتماعی دانشگاه اصفهان، ایران
شاپا
2008-57452322-343X