تحلیل مقایسهای اثرهای برنامههای تلویزیون و کانالهای ماهوارهای بر سرمایه اجتماعی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
ابراهیم پور, داودساروخانی, باقرتوسلی, غلامعباسنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقاله حاضر به تحلیل مقایسهای اثرهای استفاده از برنامههای تلویزیون و ماهواره و برخی متغیرهای رسانهای اثرگذار بر سرمایه اجتماعی و ابعاد و مؤلفههای آن پرداخته است. چهارچوب نظری مورد استفاده در این پژوهش نظریه «کاشت» است که به وسیله جرج گربنر و همکارانش بسط و گسترش یافته است . هدف مقاله حاضر، بررسی رابطه سرمایه اجتماعی افراد با میزان استفاده آنان از رسانههای جمعی داخلی و خارجی و برخی متغیرهای زمینهای، مانند: جنسیت، محل سکونت خانواده، طبقه اجتماعی، رشته و مقطع تحصیلی دانشجویان و میزان مصرف رسانهای، الگوی مصرف رسانهای، میزان اعتماد رسانهای، میزان احساس ترغیب به مشارکت اجتماعی از سوی رسانههای جمعی، میزان احساس آگاهیبخشی رسانههای جمعی و نوع مصرف رسانهای بر اساس ترجیح مصرف تلویزیون یا ماهواره است. براساس نتایج پژوهش، در هر دو گروه مخاطبان تلویزیون و ماهواره، افرادی که از نظر الگوی مصرف رسانهای دارای مصرف کیفی هستند، از سرمایه اجتماعی بالاتری نسبت به مخاطبان دارای مصرف عامیانه برخوردار هستند. میزان سرمایه اجتماعی بینندگان عادی برنامههای تلویزیون و ماهواره از مخاطبان پرمصرف بیشتر است. براساس ضرایب بتای متغیرهای مستقل مورد بررسی در تحلیل مسیر عوامل رسانهای اثرگذار بر سرمایه اجتماعی، متغیرهای میزان اعتماد رسانهای، میزان مصرف رسانهای، نوع مصرف رسانهای، محل سکونت خانواده، جنسیت، میزان احساس آگاهی بخشی رسانهها، میزان احساس ترغیب به مشارکت اجتماعی و سیاسی توسط رسانهها و الگوی مصرف رسانهای به ترتیب بیشترین تا کمترین تأثیر را بر سرمایه اجتماعی دانشجویان دارند.
کلید واژگان
برنامههای تلویزیونبرنامههای کانالهای ماهوارهای
رسانههای جمعی
سرمایه اجتماعی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2014-10-231393-08-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
شاپا
2008-57452322-343X




