تحلیل عوامل اجتماعی مؤثر بر نگرش و عملکرد زیست - محیطی دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
پازوکینژاد, زهراصالحی, صادقنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
توسعه پایدار، فرایندی از تغییر است که بهرهبرداری از منابع، مدیریت سرمایهگذاریها، جهتگیری توسعه تکنولوژیک و تغییرات سازمانی را همزمان با نیازهای کنونی و آینده مطمح نظر قرار میدهد. در این راستا، شناسایی و تبیین نگرش دانشجویان نسبت به محیط زیست، به عنوان قشر آگاه و تأثیرگذار جامعه، گامی اساسی و مهم در سیاستگذاریهای زیست - محیطی و تربیت نسلی آگاه به محیط زیست و مخاطرات آن و چگونگی مقابله با آن است. هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی نگرش و عملکرد زیست محیطی دانشجویان دانشگاههای دولتی سطح استان مازندران است. با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای و براساس فرمول کوکران، تعداد 406 نفر از 10313 نفر دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاههای مذکور به عنوان نمونه تعیین و اطلاعات مربوطه با استفاده از پرسشنامه جمعآوری شد. نتایج پژوهش نشان داد نگرش دانشجویان نسبت به محیط زیست مثبت بوده، اما به رفتارهای زیست - محیطی چندان پایبند نبودهاند. 53 درصد از دانشجویان مورد بررسی از رسانههای دیداری به عنوان منبع اصلی اطلاعات زیست - محیطی استفاده میکنند. همچنین، دانشجویان ساکن شهر، در مقایسه با دانشجویان روستایی، رفتارهای زیست - محیطی مطلوبتری از خود نشان دادند. نگرش و عملکرد زیست - محیطی دانشجویان بر حسب جنسیت هیچ تفاوتی نداشت و بین نگرش و عملکرد زیست محیطی دانشجویان رابطه ضعیفی وجود داشته است. همچنین، نگرش و عملکرد زیست - محیطی دانشجویان برحسب منابع اطلاعاتی و تصور فرد از عملکرد زیست - محیطی خانواده متفاوت بود.
کلید واژگان
توسعه پایدارنگرش زیست - محیطی
عملکرد زیست - محیطی
نگرش زیست
محیطی
عملکرد زیست
دانشگاههای شمال
مازندران
مسائل اجتماعی ایران
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
شاپا
2008-57452322-343X




