بررسی رابطه سرمایه اجتماعی و مصرف گرایی سیاسی در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان
(ندگان)پدیدآور
امام جمعه زاده, سید جوادرهبر قاضی, محمود رضامحمود اوغلی, سجادروحانی, حسینبیگی, مسلمنوع مدرک
Textمقاله علمی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مصرف گرایی سیاسی به عنوان یکی از انواع مشارکت، از شاخص های توسعه اجتماعی و فرهنگی در کشورها بهشمار میرود. یکی از گروههای عمده جامعه که شرکت آنان در روند اداره جامعه و توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ضروری به نظر میرسد، دانشجویان هستند. مصرفگرایی سیاسی دانشجویان که بزرگترین گروه جمعیتی در کشورهای در حال توسعه و مسؤولان اداره جامعه در آینده محسوب میشوند، اهمیت خاصی برای ثبات سیاسی و پویایی جامعه دارد. هدف از نگارش این مقاله بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و مصرفگرایی سیاسی دانشجویان در دانشگاه اصفهان است. روش تحقیق پژوهش در جمعآوری و تجزیه و تحلیل دادهها از طریق رگرسیون چندگانه به روش پیمایشی است. این مطالعه بر روی 215 نفر از دختران و پسران دانشجوی دانشگاه اصفهان انجام شده است. برای جمعآوری اطلاعات، از پرسشنامه استفاده شده است که اعتبار آن، به روش صوری، و پایایی آن، به کمک آماره آلفای کرونباخ سنجیده شده است و دادهها از طریق نرم افزار SPSS16 تحت محیط ویندوز تجزیه و تحلیل شد. با تقسیم سرمایه اجتماعی به دو متغیر (اعتماد اجتماعی و شبکههای اجتماعی)، به همراه در نظر گرفتن سه وجه از مصرفگرایی سیاسی؛ یعنی رفتارها، انگیزهها و عادات مشاهده میشود که همبستگیهای معناداری میان ابعاد سرمایه اجتماعی و میزان مصرفگرایی سیاسی پاسخگویان وجود دارد که در این میان، مصرف سیاسی، بیشترین تأثیر را از انسجام اجتماعی از مؤلفههای شبکههای اجتماعی و کمترین تأثیر را از اعتماد تعمیمیافته از مؤلفههای اعتماد اجتماعی می پذیرد.
کلید واژگان
مصرف گرایی سیاسیسرمایه اجتماعی
اعتماد اجتماعی
شبکه های اجتماعی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-06-221392-04-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهاندانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد اقتصاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوارسگان
دانشجوی دکتری علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
کارشناس ارشد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان
شاپا
2008-57452322-343X




