قشربندی اجتماعی و نوشتار فارسی مطالعهی موردی: نوشتار دانش آموزان مدارس راهنمایی شیراز
(ندگان)پدیدآور
عموزاده, محمدشیروانی, جوادنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
محمد عموزاده، دانشیار گروه زبانشناسی دانشگاه اصفهان * جواد شیروانی، دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه اصفهان چکیده در این تحقیق سعی بر آن بوده است که الگوی زبانشناسی اجتماعی برنستاین به صورت میدانی بررسی گردد. نظریهی اجتماعی شدن ارتباط، نوعی قطبیت سازی روند ارتباطی را بر اساس مفاهیمی چون گونهی محدود در مقابل گونهی گسترده و همچنین نظام ارتباطی موقعیت - محور در مقابل نظام ارتباطی شخص- محور ارائه میدهد. چارچوب نظری مذکور، هر یک از قطبهای ارتباطی فوق را با ساختار اقشار اجتماعی مرتبط میداند. برای سنجیدن این الگو، از دانشآموزان حدود 13 ساله، شامل 40 پسر و 40 دختر طبقات اجتماعی کارگر و متوسط خواسته شد تا متونی دربارهی «توصیف مدرسهی خود» و «زندگی خود در ده سال آینده» بنویسند و همچنین، تعدادی جملههای ناقص را تکمیل کنند. سپس، دادههای گردآوری شده از متون نوشتاری آنها به دو روش کیفی و کمّی توصیف و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده، نظریهی برنستاین مبنی بر اینکه افراد طبقهی کارگر و طبقهی متوسط به ترتیب از گونههای محدود و گسترده استفاده میکنند را تأیید کرد. تحلیل کیفی دادهها نشان داده است که دختران هر طبقهی اجتماعی در قیاس با پسران همطبقهی خود از کنش زبانی پیچیدهتری استفاده میکنند. همچنین، تحلیل کمّی که به عنوان مؤیدی بر نتایج تحلیل کیفی استفاده شده است، نشان دهندهی همبستگی مثبت بین طبقهی اجتماعی افراد و پیچیدگی کنش زبانی آنها بوده است.
کلید واژگان
واژههای کلیدی : کنش نوشتاریاجتماعی شدن
گونهی محدود
گونهی گسترده
طبقهی اجتماعی
مسائل اجتماعی ایران
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-05-211391-03-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
شاپا
2008-57452322-343X




