مشارکت اجتماعی دانشجویان دختر دانشکده های علوم اجتماعی دانشگاههای شهر تهران و
(ندگان)پدیدآور
سفیری, خدیجهصادقی, مریمنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده:در این مقاله چگونگی پیوند بین مشارکت اجتماعی دانشجویان دختر و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن بررسی و تحلیل شدهاست که با روش پیمایشی انجام شده است. هدف کلی پژوهش، شناسایی وضعیت مشارکت اجتماعی دانشجویان دختر وبررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر آن می باشد که به دنبال دستیابی به این اهداف، شناخت بسترها و زمینه های مناسب وامکانات و شرایط لازم جهت حصول هرچه بیشتر مشارکت اجتماعی دانشجویان دختر در ابعاد مختلف هدف اصلی اینپژوهش می باشد.با تکیه بر تئوری های موجود، اعتماد اجتماعی، احساس بی قدرتی و خودپنداره از متغیرهای مهم و اثرگذار در تبیینمشارکت اجتماعی دانشجویان دختر می باشند.جامعه آماری این پژوهش را دانشجویان دختر 18 تا 29 ساله مشغول به تحصیل در دانشکده های علوم اجتماعیدانشگاههای دولتی شهر تهران تشکیل داده اند. نمونه گیری پژوهش با روش طبقه ای انجام شده و با استفاده از فرمولکوکران 343 نفر از دانشجویان دختر، به عنوان جمعیت نمونه انتخاب شدند.آزمون های همبستگی پیرسون نشان می دهد رابطه سه متغیر سرمایه اجتماعی (اعتماد اجتماعی)، احساس بی قدرتی وخودپنداره با مشارکت اجتماعی معنادار می باشد و بیشترین تاثیر را متغیر اعتماد اجتماعی بر مشارکت اجتماعی دانشجویان(R2 = 0/ دختر دارد. بر مبنای نتایج پژوهش متغیرهای مذکور 22 درصد واریانس مشارکت اجتماعی را تبیین کردند. ( 22
کلید واژگان
واژه های کلیدی: مشارکت اجتماعیسرمایه اجتماعی
اعتماد اجتماعی
احساس بی قدرتی و خودپنداره
توسعه و توسعه نیافتگی
مسائل اجتماعی ایران
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2009-06-221388-04-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
گروه علوم احتماعی دانشگاه الزهراءکارشناسارشد پژوهش علوم اجتماعی دانشگاه الزهرا
شاپا
2008-57452322-343X




