• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی کاربردی
    • دوره 20, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • جامعه شناسی کاربردی
    • دوره 20, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عوامل مؤثر بر نشاط اجتماعی(با تأکید بر استان تهران)

    (ندگان)پدیدآور
    هزار جریبی, جعفرآستین فشان, پروانه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    283.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیدهتحقیق حاضر به شناسایی عوامل موثر بر نشاط اجتماعی (بعنوان یکی از پارامترهای توسعه اجتماعی ) می پردازد . مجموعهمطالعات نشان داد که تقویت نشاط اجتماعی در جامعه به صورت تک علّتی نمی باشد بلکه مجموعه ای از عوامل فردی وفرافردی(مثل احساس محرومیت، ارضای نیازها، احساس مقبولیت نزد دیگران، احساس عدالت توزیعی، فضای عمومی جامعه، پایگاهاقتصادی و اجتماعی ) در تقویت و یا کاهش نشاط در افراد جامعه تأثیر دارند . به لحاظ روش شناسی، تحقیق حاضر در دو سطحتوصیفی و تحلیلی (همبستگی) انجام شده و برای شناخت عوامل مرتبط با نشاط اجتماعی از آزمون های شدت همبستگی و رگرسیونچند متغیره استفاده شد.جامعه آماری تحقیق حاضر شامل افراد ۱۵ تا ۶۵ سال ساکن در استان تهران است و حجم نمونه تحقیق ۲۰۰۰ نفر می شود.نتایجحاصل از ترکیب گویه ها در خصوص احساس نشاط اجتماعی در بین پاسخگویان حاکی از این است که احساس نشاط در بین ۱۸درصد از پاسخگویان در حد کم و بسیار کم می باشد و درمقابل ۲۸ درصد پاسخگویان از احساس نشاط بالایی برخوردار هستند .یافته ها بیانگر متوسط بودن این احساس در بین اکثریت پاسخگویان است به این معنی که ۵۴ درصد احساس نشاط اجتماعی خود رادر سطح متوسط ارزیابی کرده اند.نتایج رگرسیون چند متغیره نشان می دهد که در ابتدا متغیر امید به آینده وارد معادله شده است، این متغیر به تنهایی توانسته است۰ درصد از تغییرات متغیر نشاط اجتماعی را تبیین کند . با واردکردن متغیر بعدی یعنی ارضای نیازهای عاطفی به مدل رگرسیونی، /۳۰۰ می / ۰ درصد به ضریب تعیین افزوده و کل ضریب تعیین ناشی از وجود دو متغیر امید به آینده و ارضای نیاز عاطفی ۴۷ / به مقدار ۱۵۰ درصد به ضریب تعیین افزوده شده است، که در مجموع، / رسد. با ورود متغیر مقبولیت اجتماعی به مدل رگرسیونی به میزان ۰۶۶۰ درصد از تغییرات متغییر نشاط اجتماعی را تبیین / سه متغ یر امید به آینده، ارضای نیاز عاطفی و مقبولیت اجتماعی توانسته اند ۵۳۷کنند.
    کلید واژگان
    واژههای کلیدی : نشاط اجتماعی
    امید به آینده
    مقبولیت اجتماعی
    ارضای نیاز عاطفی
    احساس محرومیت
    احساس عدالت
    سبک زندگی
    فرهنگ

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2009-03-21
    1388-01-01
    ناشر
    دانشگاه اصفهان
    University of Isfahan
    سازمان پدید آورنده
    گروه علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی
    کارشناس ارشد علوم اجتماعی

    شاپا
    2008-5745
    2322-343X
    URI
    http://jas.ui.ac.ir/article_18174.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/287494

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب