ارزیابی جامعهشناختی بیگانگی شغلی و تأثیرات آن بر فرهنگ سازمانی در سازمانهای آموزشی (مورد مطالعه:کارکنان ادارات آموزش و پرورش مشهد)
(ندگان)پدیدآور
بزمی, مهنازحقیقتیان, منصورانصاری, محمد اسماعیلوحیدا, فریدوننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
این مقاله با هدف تبیین رابطه میان بیگانگی شغلی با فرهنگ سازمان در سازمانهای آموزشی، در میان کارکنان نواحی هفتگانه آموزش و پرورش شهر مشهد اجرا شده است. از میان حجم کل جامعه آماری تعداد 285 نفر به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای با تخصیص متناسب انتخاب شدهاند. ابزار پژوهش پرسشنامه فرهنگ سازمانی دنیسون (2007) و پرسشنامه بیگانگی شغلی سیمن (1991) بوده است، که پس از بررسی روایی (تحلیل عامل تأییدی) و پایایی (روش همسازی درونی) به منظور بررسی روابط میان متغیرها از روش معادلات ساختاری (تحلیل عاملی و تحلیل مسیر) استفاده شده است. نتایج حاصل از تحلیل معادلات ساختاری، حاکی از برازش مدل تأثیر بیگانگی شغلی بر فرهنگ سازمان با ضریب تأثیر37/0-= b و معناداری مدل با توجه به شاخصهای برازش بود. بیشترین تأثیر بیگانگی شغلی بر مؤلفه سازگاری با ضریب تأثیر غیرمستقیم 30/0- است. قویترین بار عاملی فرهنگ سازمانی درآموزش و پرورش در بعد سازگاری با بار عاملی81/0 بود. درنهایت، خروجی لیزرل با مقادیر49/12- =t و 37/-0=R رابطه میان بیگانگی شغلی و فرهنگ سازمانی را تبیین نمود. بنابراین، میان بیگانگی شغلی و فرهنگ سازمان رابطه وجود دارد؛ هرچه بیگانگی شغلی کاهش یابد، نمرات مؤلفههای فرهنگ سازمانی افزایش مییابد.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانیبیگانگی شغلی و سازمان آموزش و پرورش
فرهنگ
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2014-04-211393-02-01
ناشر
دانشگاه اصفهانUniversity of Isfahan
سازمان پدید آورنده
دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقانگروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان
شاپا
2008-57452322-343X




