• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری
    • دوره 13, شماره 29
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری
    • دوره 13, شماره 29
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شیوه‌های استفاده از بازی‌های سنتی و بومی ایرانی در تولید مسابقات رادیویی

    (ندگان)پدیدآور
    همراز, ویداحسینی, الهام الساداتاسمعیل نژاد, معصومه
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.023 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    بازی ­های سنتی، بخشی از فرهنگ عامه هستند که در آن تعامل و مشارکت میان افراد یک گروه به‌خوبی نمایش داده­ می ­شود. در میان برنامه‌های رادیویی مسابقه­ های رادیویی هم با تکیه بر همین اصل تولید می‌شوند. هدف این تحقیق آن است که به برنامه‌سازان رادیویی شیوه استفاده از بازی‌های سنتی را برای نوآوری در طراحی مسابقات رادیویی یادآوری کند. شاید به نظر برسد بیشتر بازی ­های سنتی، حرکتی و تصویری ­اند و به شکل مرسوم آن نمی ­تواند در مسابقه ­های رادیویی کاربرد داشته باشند؛ همچنین محدودیت زمان و شنیداری بودن مسابقه­ های رادیویی سبب می­ شود که دایرۀ انتخاب بازی­ های سنتی محدود باشد. اما برخی از بازی ­های سنتی به شکل مرسوم، الگوی مناسبی برای مسابقه ­های رادیویی هستند ازجمله: بازی­ توپ و الفبا، نمایش ­(قصه­ گویی، نقالی) مشاعره. در برخی از آیتم ­های اجرا شده در مسابقه ­های رادیویی فعلی، با الگوبرداری و اقتباس از بازی­ ها، تنوع در ساختار را شاهد بوده­ ایم. اما این تحقیق توصیه‌های جدیدی برای ساخت مسابقات مبتنی بر بازی‌های محلی دارد. در این تحقیق سعی شده است  با رویکرد کیفی و  مطالعه موردی مسابقات رادیویی مورد بررسی قرار گیرند. تحلیل محتوای نمونه‌هایی از مسابقات رادیویی صدای جمهوری اسلامی ایران و مصاحبه با برنامه ­سازان و تهیه­ کنندگان مسابقه­ های رادیویی و تحلیل  محتوای برخی از بازی ­های سنتی و بومی ـ محلی در حوزۀ بازی­ های کلامی، حرکتی، نمایشی الگوی مناسبی برای تبدیل بازی‌های سنتی به مسابقه رادیویی مطرح می‌کند. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که اگرچه در نگاه اول بازی‌های سنتی کلامی با ساختار مسابقات رادیویی هماهنگی بیشتری دارند؛ اما حتی بازی‌های حرکتی و حسی هم با استفاده از ظرفیت‌های نمایش‌های رادیویی و رادیو نما می‌توانند در طراحی مسابقات جدید استفاده شوند.
    کلید واژگان
    رادیو
    مسابقه
    مسابقات رادیویی
    بازی
    فرهنگ عامه

    شماره نشریه
    29
    تاریخ نشر
    2019-05-22
    1398-03-01
    ناشر
    دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
    IRIB University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار دانشکده رادیو تلویزیون دانشگاه صدا وسیما
    کارشناسی ارشد تهیه کنندگی رادیو دانشگاه صداوسیما
    دکتری مدیریت رسانه دانشگاه آزاد

    شاپا
    2645-4696
    2645-470X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22085/javm.2019.88649
    http://javm.iribu.ac.ir/article_88649.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/286993

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب