طراحی و شکلگیری رویداد رسانهای: مطالعه موردی پوشش رسانهای ازدواج نوه ملکه انگلیس از شبکه بیبیسی فارسی (29 آوریل 2011)
(ندگان)پدیدآور
حاجی, سمیهحسینی, سید بشیرنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این پژوهش به شناخت مقوله «رویداد رسانهای» به عنوان مقولهای جدید در علوم ارتباطات پرداخته شده و نمونه برجستهای از آن مطالعه میگردد. این نمونه مطالعه موردی پوشش «مراسم ازدواج نوه ملکه انگلیس» توسط شبکه بی.بی.سی فارسی است و در آن به این سؤالها پاسخ داده شده که «رویداد رسانهای ازدواج نوه ملکه انگلیس، چگونه شکل گرفت، چگونه اجرا شد و چه سناریو و اهداف تبلیغات فرهنگی در آن وجود داشت؟». دادهها با مشاهده فیلم پوشش مراسم ازدواج نوه ملکه انگلیس توسط بی.بی.سی فارسی گردآوری شده و ابزار تحلیل یافتهها، روش نشانهشناسی با رویکرد تحلیل سازه برای بخش تصویری و نشانهشناسی تصریح و تلویح برای ادبیات گفتاری میباشد و در نهایت در هر سکانس نتایج با ویژگیهای الگوی رویداد رسانهای تطبیق داده شدهاست.
نمونهگیری پژوهش هدفمند و واحد تحلیل «سکانس موضوعی» است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که این مراسم یک رویداد رسانهای بزرگ دارای ویژگیهایی از جمله : برنامهریزی دقیق، حمایت رسانههای بزرگ دنیا از مراسم، حضور و استقبال گسترده مردم از آن، نظم و امنیت هنگام برگزاری مراسم و ... بود و اهدافی در پس پرده داشت که شامل: تبلیغ فرهنگی، تمدنی و رسانه ای، رقابت فنّاورانه رسانهای و بهرخ کشیدن برتری خود، نمایش قدرت و توانایی و امکانات برگزاری با ادوات کاملاً انگلیسی، مقدمهسازی المپیک 2012، نمایش شکوه و عظمت سلطنت، مردمی بودن و....
کلید واژگان
رویداد رسانهایشبکه بی.بی.سی فارسی
ازدواج سلطنتی
تبلیغات غیرمستقیم
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University
شاپا
2645-46962645-470X