• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری
    • دوره 9, شماره 20
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری
    • دوره 9, شماره 20
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    پردازش پیام‌های متنی و زیرمتنی تلویزیون:تأثیر هدفمندی مخاطب و هماهنگی موضوعی میان پیام‌ها بر یادآوری

    (ندگان)پدیدآور
    منتظری, بهنازحکیم آرا, محمدعلی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    253.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    توسعه‌ فنّاوری امکان پخش هم‌زمان پیام‌های چندگانه را بر صفحه نمایش فراهم آورده ‏است. پیام‌های متنی (پیام اصلی) و پیام‌های زیرمتنی (در قالب نوار رونده)، از نمونه‏های متداول این نوع پیام‏ها در تلویزیون هستند. با توجّه به محدودیت ذهن انسان برای پردازش اطّلاعات، این­که این‌گونه پیام‌های هم‌زمان توسط مخاطب پردازش می­شوند یا نه، محل سؤال است و اشتیاق اصحاب رسانه را برای ارسال پیام‌های چندگانه با مشکل روبه‏رو می‏کند. نظریه‏های پردازش دوگانه، به­ویژه مدل «کوشش درخور» نیز چنین معضلی را پیش‌بینی کرده‏اند. این پژوهش به مطالعه تجربی چگونگی تأثیر هدفمندی مخاطب (به عنوان عامل انسانی) در تعامل با هماهنگی موضوعی پیام‌های متنی و زیرمتنی (به­عنوان عامل رسانه‏ای)، بر میزان یادآوری اطّلاعات پیام­ها پرداخته است. تعداد 120 شرکت‌کننده در قالب چهار گروه 30 نفری، در موقعیت­های هدفمند/ غیرهدفمند، در معرض اَشکال مختلف پیام‌های متنی و زیرمتنی قرار گرفتند. نتایج تحلیل واریانس داده‏ها نشان داد هدفمندی نقش مهمی بر یادآوری پیام‌های متنی و زیرمتنی دارد. همین‏طور، طبق نتایج حاصل از آزمون‏های «تی» وابسته و مستقل، هماهنگی و ناهماهنگی پیام‌های متنی و زیرمتنی بر میزان یادآوری اطّلاعات پیام در مخاطبان هدفمند و غیرهدفمند تأثیرات مختلف برجا گذاشت. به‌طور کلّی، هدفمندی بر میزان یادآوری افزود، اما متغیر هماهنگی موضوعی با توجّه به هدفمندی مخاطب، تأثیرات متعارض داشت. ادامه‏ مطالعه در این زمینه، به­ویژه در حوزه‏ رسانه­های نوینی که در آن‏ها با بیش از دو پیام رو‌به‌رو هستیم، توصیه می‏شود. 
    کلید واژگان
    یادآوری
    پردازش پیام
    پیام متنی
    پیام زیرمتنی
    زیرنویس
    نظریه پردازش دوگانه
    مدل کوشش درخور

    شماره نشریه
    20
    تاریخ نشر
    2013-09-23
    1392-07-01
    ناشر
    دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
    IRIB University

    شاپا
    2645-4696
    2645-470X
    URI
    http://javm.iribu.ac.ir/article_47759.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/286952

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب