مقایسه ساختار تیزرهای تبلیغاتی پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران با تیزرهای منتخب جشنوارههای بینالمللی تبلیغات
(ندگان)پدیدآور
میرانی, عثمانهرمزی زاده, محمدعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
هدف این مقاله شناخت وضعیت ساختاری تیزرهای تبلیغاتی پخش شده از سیمای جمهوری اسلامی ایران از طریق مقایسه تعدادی از تیزرهای ایرانی با تیزرهای منتخب جشنوارههای بینالمللی تبلیغات است بهنحوی که با انتخاب هر تیزر ایرانی یک تیزر منتخب با موضوعی مشابه انتخاب شده است و از سوی دیگر تیزرهای منتخب مغایرتی با آییننامه پخش آگهیهای تلویزیونی صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ندارند. سپس با استفاده از الگوی سلبی و کاودری ابتدا هر تیزر را براساس واحد نما در قالب جدول سازه تشکیل شده از میزانسن و رمزگان فنی قرار داده و در ادامه با طی سطوح دیگر این الگو یعنی مخاطب، روایت، ردهبندی، عوامل تولید به تجزیه و تحلیل قیاسی هر دو دسته تیزر پرداختیم. یافتههای تحقیق نشاندهنده تفاوت در عناصر ساختاری دو دسته تیزر مورد بررسی همچون تصویر، صدا، نحوه استفاده از واژگان، بازیگر و نظامهای نشانهای است که در نتیجه بیانگر ضعف ساختاری تیزرهای تجاری ایرانی مورد بررسی است.
کلید واژگان
تبلیغاتتیزر تبلیغاتی
ساختار تیزر
تیزرهای منتخب
جشنوارههای بینالمللی تبلیغات (کلیو
لندن)
شماره نشریه
20تاریخ نشر
2013-09-231392-07-01
ناشر
دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University
سازمان پدید آورنده
عضو هیات علمیشاپا
2645-46962645-470X




