سواد رسانهای مدیران و کارکنان روابط عمومیهای وزارتخانهها و سازمانهای دولتی کشور و عوامل مرتّبط با آن
(ندگان)پدیدآور
رجبی, مجیدافخمی, حسینعلینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
سواد رسانهای، توانایی دسترسی به رسانهها، درک و ارزیابی انتقادی جنبههای مختلف محتوای رسانهها برای خلق ارتباطات در زمینههای گوناگون است. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای دنیا، آموزش سواد رسانهای به اقشار مختلف مردم آغاز شده و این موضوع اهمّیت خود را پیدا کرده است. هرچند تمام ایدئولوژیهای رسانهای منفی نیستند و رسانهها ایدئولوژیهای مثبت هم دارند، اما افرادی کهسوادرسانهایکمیدارند،بایدپیامهایرسانهایراهمانگونهکهرسانههاارائهمیکنند،بپذیرندو میخهایگردپیامهایرسانهایرادرسوراخهایچهارگوشومربّعشکلزندگیخودچفتکردهوتطبیقدهند. در کشور ما نیز سواد رسانهای و آموزش آن بهخصوص برای کسانی که بیشتر با رسانهها در ارتباطاند، اهمّیت ویژهای دارد. از این میان، مدیران و کارکنان روابط عمومیها، از جمله کسانی هستند که به انحاء مختلف با رسانهها در ارتباطاند و علاوه بر توانایی درک و ارزیابی انتقادی محتوای رسانهها، باید بتوانند محتوای رسانهای مناسبی خلق کنند. پژوهش حاضر میزان سواد رسانهای این قشر و عوامل مرتّبط با آن را مورد بررسی قرار داده است. نتایج تحقیق نشان میدهد عواملی نظیر میزان تحصیلات، سواد بصری، سابقه کار، رشته تحصیلی، عادت رسانهای و مصرف رسانهای به ترتیب بیشترین تأثیر را بر سواد رسانهای مدیران و کارکنان روابط عمومیها دارند و متغیرهای سرمایه فرهنگی و پست سازمانی در رگرسیون خطی تأثیر مستقیم بر سواد رسانهای ندارند. مقدارRبدست آمده در تحقیق کنونی، 819/0 میباشد که نشان میدهد 67 درصد از تغییرات میزان سواد رسانهای ناشی از متغیرهای فوق است و 33 درصد تغییرات باقیمانده متأثر از عوامل و متغیرهایی است که در تحقیق حاضر مدنظر نبودهاند.
کلید واژگان
رسانهسواد رسانهای
روابط عمومی
مصرف رسانهای
عادت رسانهای
سواد بصری
شماره نشریه
21تاریخ نشر
2013-12-221392-10-01
ناشر
دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University
شاپا
2645-46962645-470X
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
ارزیابی انتقادی مطالعات تاثیر رسانه: مرور سیستماتیک
محمد زمانی, مجید؛ امامی, سید مجتبی (دانشگاه آزاد اسلامی / علوم تحقیقات تهران, 2021-10-23)تأثیر محتوای رسانه بر افراد، نهادها و عامه قابل سنجش و شناسایی است. مطالعات تأثیر رسانه از ابتدای قرن بیستم مورد توجه دانشمندان حوزه ارتباطات و رسانه در سراسر جهان قرار گرفته است؛ و تعداد پژوهشهای داخلی نیز در سالهای ...
-
مفهومسازی خطمشیگذاری رسانهای: شناسایی مؤلفهها، فرایند و حوزه عمل
خواجه ئیان, داتیس (سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانResearch and Polling Center of I.R.I.B, 2011-05-22)نظر به اهمیت مفهومسازی و تبیین خطمشیگذاری رسانهای و فقدان مطالعات جدی در این زمینه، پژوهش حاضر، با هدف مفهومسازی و ایجاد یک چارچوب نظری صورت گرفت تا تلاشی در جهت درک چیستی خطمشی رسانهای و شناسایی عناصر و ...
-
راهکارهای رسانهای رشد و توسعۀ ورزش همگانی کلانشهر تهران
مرادی, مهدی؛ احمدی, سید عبدالحمید؛ هنری, حبیب؛ کلهر, سینا (جهاد دانشگاهی, 2019-05-22)هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثرگذاری رسانههای جمعی در توسعۀ نگرش، فرهنگ و نهادینهسازی ورزش همگانی در کلانشهر تهران و ارائۀ راهکارهای رسانهای بود. روش تحقیق از نوع پیمایشی، به لحاظ هدف، کاربردی توسعهای و روش گردآوری دادهها ...




