• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری
    • دوره 11, شماره 26
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری
    • دوره 11, شماره 26
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    راهبردهای مستند ساز در رویارویی با واقعیت ( مستند بسته، مستند یاز)

    (ندگان)پدیدآور
    قاسمی, ابوالحسن
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    306.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش حاضر به بررسی شیوه‌های گوناگون مستند و راهبردهای مداخله، بیان و مصور ساختن واقعیت و راه‌های به کار گرفته شده از سوی مستندساز با استفاده از روش اسنادی- توصیفی می‌پردازد. ارائه چارچوبی نظری برای شناخت تفاوت‌ها میان مستندهای تلویزیونی، نحوه مداخله مستندساز، تفسیر او از دنیای پیرامون و سرانجام راهبردهای اتخاذ شده از سوی مستندساز در مواجهه با واقعیت، اهداف پژوهش حاضر می‌باشد. حرکت از حوزه گسترده و وسیع «دنیای واقعیت» به سمت برنامه مستند، الزاماً نوعی انتخاب و گزینش را به دنبال دارد که به دگرگونی ناگزیر در مراحل مختلف تولید برنامه می‌انجامد که نوعی «مداخله» محسوب می‌شود. فرضیه پژوهش بر این چارچوب نظری استوار است که برای درک بهتر نحوه مداخله مستندساز در انعکاس واقعیت می‌توان از مقیاسی تحت عنوان «مستند‌ بسته – مستند باز» بهره گرفت. این پژوهش سعی دارد، دو مقیاس نظری «میزان» و «نحوه مداخله» را در قالب نظریه‌ای تحت عنوان «مستند باز و مستند بسته» بررسی کند و آن را به اثبات برساند.
    کلید واژگان
    راهبرد مداخله
    شیوه‌های مستند
    فیلم‌مستند
    مستند باز
    مستند بسته
    واقعیت

    شماره نشریه
    26
    تاریخ نشر
    2015-05-22
    1394-03-01
    ناشر
    دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
    IRIB University

    شاپا
    2645-4696
    2645-470X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22085/jrtv.2015.38550
    http://javm.iribu.ac.ir/article_38550.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/286923

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • مطالعه موردی: مستند سازی تجارب مدیران (مروری بر مهم‌ترین مسائل و چالش‌های طرح‌های مستند سازی تجارب سازمانی) 

      فتح اله بیاتی, محسن (2013-01-01)
      تجربه‌ها دارای ارزش دانشی بسیار زیادی هستند و به عبارتی یکی از انواع بسیار مهم دانش محسوب می‌شوند و به همین جهت فرایند کسب و مستندسازی تجارب را می‌توان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های مدیریت دانش بر شمرد. از این رو سازمان‌ها ...

    • مؤلفه‌های ادبیات تعلیمی و تربیتی ‌رضوی در سینمای مستند ایران مورد‌کاوی: مستند رضای رضوان، اثر مجید مجیدی) 

      صفری, رضا؛ بنی اردلان, اسماعیل؛ یامین پور, وحید؛ شریف زاده, محمد رضا (دانشگاه جامع امام حسین علیه السلامImam Hussein University, 2018-11-22)
      با‌توجه‌به اهمیت مفهوم تعلیم‌وتربیت رضوی و لزوم ایجاد و نشر آن در جامعه، هدف این پژوهش، بررسی این مفاهیم در سینمای مستند «رضای رضوان» بوده‌ است. روش این تحقیق، ترکیبی (کمّی و کیفی) است. مهم‌ترین مؤلفه‌ها و مصادیق تعلیم‌وتربیت ...

    • کارکردپذیری پیشینه‌های مستند نام اشخاص در مارک ایران بر اساس مدل "ملزومات کارکردی داده‌های مستند" (فراد) 

      اکبری داریان, سعیده؛ باب‌الحوائجی, فهیمه (سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایرانNational Library and Archives of Islamic Republic of Iran, 2015-08-23)
      هدف: تعیین میزان تطابق ساختاری و محتوایی پیشینه‌های مستند نام اشخاص در مارک ایران با مدل فراد است. روش/ رویکرد پژوهش: برای انجام این مطالعه ترکیبی از روش مطالعه اسنادی (کتابخانه‌ای)، پیمایشی توصیفی با رویکرد کیفی از ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب