سبک رهبری مشارکتی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی در سازمانهای رسانهای با تأکید بر سازمان صداوسیما
(ندگان)پدیدآور
میکائیلی, علیفرهنگی, علی کبرحسینی دانا, حمید رضانوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش پیشرو باهدف بررسی سبک رهبری مشارکتی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی در سازمانهای رسانهای با تأکید بر سازمان صداوسیما انجام شده است. پژوهش از حیث هدف کاربردی است، زیرا میتوان از نتـایج ایـن پژوهش جهت ارتقـای اثربخشی سازمانی در سازمانهای رسانهای استفاده کرد و بهطور خاص میخواهیم از نتایج این پژوهش درجهت ارتقای اثربخشی سازمانی، در سازمان صداوسیما استفاده کرده و بهصورت میدانی به روش پیمایشی با تحلیل همبستگی و تبیین آن در جامعۀ آماری کارکنان سازمان صداوسیما در تهران انجام شد. نمونه آماری این تحقیق 400 نفر از کارکنان معاونتهای مختلف سازمان صداوسیما در شهر تهران بودهاند. این نمونه با روش تصادفی طبقهای متناسب با اندازه بهصورت سیستماتیک از فهرست کارکنان شاغل در این معاونتها انتخاب شدهاند. پرسشنامههای مورداستفاده، پرسشنامههای استاندارد سبک رهبری مشارکتی (20 سؤال) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی (28 سؤال) بوده است. پایایی ابزار (پرسشنامه) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای سبک رهبری مشارکتی 92 درصد و برای اثربخشی سازمانی 91 درصد بهدست آمده است. مؤلفههای موردبررسی در سبک رهبری مشارکتی عبارتاند از: مشارکت، عدالت، پاسخگویی و احساس مالکیت و مؤلفههای اثربخشی سازمانی نیز عبارتاند از: نوآوری، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و سلامت. نتایج نشان میدهد که بین مؤلفههای سبک رهبری مشارکتی و اثربخشی سازمانی در رسانۀ ملی رابطۀ معنیداری در سطح 1 درصد 01/0> (000/0p=) وجود دارد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که بین شاخصهای سبک رهبری مشارکتی و اثربخشی سازمانی در سازمان صداوسیما رابطۀ مستقیم و معنیداری وجود دارد، بهگونهای که کاربرد سبک رهبری مشارکتی سبب افزایش اثربخشی سازمانی در سازمان صداوسیما میشود.
کلید واژگان
رهبریسبک رهبری
سبک رهبری مشارکتی
اثربخشی سازمانی
سازمان صداوسیما
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2020-08-221399-06-01
ناشر
دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسند مسئول)استاد گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
شاپا
2645-46962645-470X




