• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • فصلنامه رسانه های دیداری و شنیداری
    • دوره 14, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    سبک رهبری مشارکتی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی در سازمان‌های رسانه‌ای با تأکید بر سازمان صداوسیما

    (ندگان)پدیدآور
    میکائیلی, علیفرهنگی, علی کبرحسینی دانا, حمید رضا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    833.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    پژوهش پیش­رو باهدف بررسی سبک رهبری مشارکتی و تأثیر آن بر اثربخشی سازمانی در سازمان‌های رسانه‌ای با تأکید بر سازمان صداوسیما انجام ‌شده است. پژوهش از حیث هدف کاربردی است، زیرا می‌توان از نتـایج ایـن پژوهش جهت ارتقـای اثربخشی سازمانی در سازمان‌های رسانه­ای استفاده کرد و به‌طور خاص می‌خواهیم از نتایج این پژوهش درجهت ارتقای اثربخشی سازمانی، در سازمان صداوسیما استفاده کرده و به‌صورت میدانی به روش پیمایشی با تحلیل همبستگی و تبیین آن در جامعۀ آماری کارکنان سازمان صداوسیما در تهران انجام شد. نمونه آماری این تحقیق 400 نفر از کارکنان معاونت­های مختلف سازمان صداوسیما در شهر تهران بوده­اند. این نمونه با روش تصادفی طبقه­ای متناسب با اندازه به‌صورت سیستماتیک از فهرست کارکنان شاغل در این معاونت­ها انتخاب شده­اند. پرسشنامه­های مورداستفاده، پرسشنامه­های استاندارد سبک رهبری مشارکتی (20 سؤال) و پرسشنامه اثربخشی سازمانی (28 سؤال) بوده است. پایایی ابزار (پرسشنامه) با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برای سبک رهبری مشارکتی 92 درصد و برای اثربخشی سازمانی 91 درصد به­دست آمده است. مؤلفه­های موردبررسی در سبک رهبری مشارکتی عبارت­اند از: مشارکت، عدالت، پاسخگویی و احساس مالکیت و مؤلفه­های اثربخشی سازمانی نیز عبارت­اند از: نوآوری، تعهد سازمانی، رضایت شغلی و سلامت. نتایج نشان می­دهد که بین مؤلفه­های سبک رهبری مشارکتی و اثربخشی سازمانی در رسانۀ ملی رابطۀ معنی­داری در سطح 1 درصد 01/0> (000/0p=) وجود دارد. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که بین شاخص‌های سبک رهبری مشارکتی و اثربخشی سازمانی در سازمان صداوسیما رابطۀ مستقیم و معنی­داری وجود دارد، به‌گونه‌ای که کاربرد سبک رهبری مشارکتی سبب افزایش اثربخشی سازمانی در سازمان صداوسیما می‌شود.
    کلید واژگان
    رهبری
    سبک رهبری
    سبک رهبری مشارکتی
    اثربخشی سازمانی
    سازمان صداوسیما

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2020-08-22
    1399-06-01
    ناشر
    دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران
    IRIB University
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکتری مدیریت، گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران (نویسند مسئول)
    استاد گروه مدیریت رسانه، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
    استادیار، گروه مدیریت رسانه، دانشکده علوم انسانی و هنر، واحد دماوند، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

    شاپا
    2645-4696
    2645-470X
    URI
    https://dx.doi.org/10.22085/javm.2020.173257.1254
    http://javm.iribu.ac.ir/article_112840.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/286912

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب