مطالعۀ ظرفیتهای رسانۀ شنیداری پادکست برای آموزش زبان فارسی در رادیوهای برونمرزی صداوسیما (مطالعۀ موردی: برنامههای آموزش زبان در رادیوهای دویچه وله و پارس تودی)
(ندگان)پدیدآور
اخگری, محمدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
تحقیق پیشرو با هدف تبیین ظرفیت پادکست بهمنظور رسانهای نو در آموزش زبان فارسی و ارائۀ الگوی تولید و توزیع پادکست آموزشی در رادیو و نیز شناسایی نقاط قوت و ضعف پادکستهای آموزش زبان فارسی انجام پذیرفته است. بنابر فرضیۀ «درونداد» کراشن، شنیدن یکی از ورودیهای اصلی در فراگیری زبان به شمار است و پادکست بهعنوان رسانۀ شنیداری فرصتِ تمرین، یادگیری و تقویت درک شنیداری را برای آموزش زبان فراهم میکند. این پژوهش با روش کتابخانهای و تحلیل محتوای کیفی انجام شده و جامعۀ آماری تحقیق شامل پادکستهای آموزش زبان در پارس تودی و دویچه وله است. نتایج تحقیق حاکی از آن است که پادکست به سبب روزآمد بودن، جذابیت، اصالت داشتن و تعاملی بودن، فرصتهای فراوانی را برای آموزش زبان فراهم کرده است. ویژگی تعاملی بودن نهتنها برای درک شنیداری، بلکه برای ارتقای نحوۀ مکالمه و تلفظ صحیح واژگان نیز اهمیت دارد؛ چراکه شنونده را به گوینده تبدیل میکند. پادکستهای آموزشی زبان فارسی در عصر حاضر رسانهای برای گسترش و آموزش زبان فارسی به شمارند که باید بهصورت روزانه یا هفتگی تولید شوند. ازنظر موضوعی نیز مطلوب آن است که متنوع، متناسب با سطوح مختلف زبانی، قابل انطباق با آزمونهای استاندارد و دارای تمرین، آزمون و واژهنامه باشند.
کلید واژگان
آموزشزبان فارسی
پادکست
درک شنیداری
پارس تودی
دویچه وله
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2020-05-211399-03-01
ناشر
دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University
سازمان پدید آورنده
استادیار گروه رادیو، دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، دانشگاه صدا و سیماشاپا
2645-46962645-470X




