تأثیر استفاده از تأیید کنندههای مشهور در پیامهای بازرگانی تلویزیون بر نگرش و قصد خرید مخاطبان
(ندگان)پدیدآور
بابایی میبدی, حمیدکنجکاو منفرد, امیررضاکریمی میبدی, احساننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از رایجترین ترفندهای مورد استفاده در تبلیغات تلویزیونی استفاده از افراد مشهور است که محصول را مورد تأیید قرار میدهند. هدف این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از تأیید کنندههای مشهور بر قصد خرید با توجه به نقش میانجی نگرش، به نام تجاری(برند) و تبلیغات است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش شامل مصرف کنندگان شهر یزد بوده که در معرض تبلیغات تلویزیونی صدا و سیما (شبکه سراسری) قرار گرفتهاند. از این جامعه با استفاده از رابطه کوکران، نمونهای به حجم 420 نفر و به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه است که پایایی و روایی آن مورد تأیید قرار گرفته است. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از مدل یابی معادلات ساختاری و نرم افزارهای SPSS و PLS استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ویژگیهای تأیید کننده مشهور بر نگرش نسبت به تبلیغات تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین، نگرش نسبت به تبلیغات بر نگرش به برند تأثیر معناداری دارد. همچنین نگرش نسبت به تبلیغات در رابطه بین ویژگیهای تأیید کننده و نگرش نسبت به برند نقش میانجی ایفا میکند. در واقع استفاده اصولی و علمی از تأیید کنندههای مشهور در تبلیغات میتواند بر نگرش مخاطبین تأثیرگذار باشد.
کلید واژگان
تأیید کننده مشهورنگرش نسبت به تبلیغات
نگرش به برند
قصد خرید
شماره نشریه
30تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University
سازمان پدید آورنده
استادیار دانشکده علوم انسانی دانشگاه میبداستادیار دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد
دانشجوی دکترای مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی یزد
شاپا
2645-46962645-470X




