مرور دوره 11, شماره 26 بر اساس عنوان

  • بازنمایی هویت جنسی مردانه در مجموعه تلویزیونی ستایش 

    بهمنی, مهرزاد؛ سجودی, فرزان (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2015-05-22)
    هویت‌جنسیتی به‌عنوان یکی از وجوه مهم هویت انسان از مفاهیمی است که همواره محملی برای نظریه‌پردازی و واکاوی‌های علمی و پژوهشی قرار گرفته است. در این‌میان، هویت‌جنسیتی مردانه به‌عنوان نیمه‌قوی جامعه و نحوه بازنمایی آن در رسانه ...

  • بررسی میزان استفاده از مقولات ساختاری روایت و خطابه در گزارش های خبری شبکه خبر 

    زابلی زاده, اردشیر (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2015-05-22)
    خبر، در معنای عام‌کلمه، بازنمایی رخدادها در بافت گفتمان حاکم بر جامعه است. بنا بر‌این تعبیر، قابل تصور نیست که اخبار و گزارش‌های خبری تابع یا زیرمجموعه گفتمان عمومی جامعه نباشد؛ زیرا در این‌صورت یا به‌ طور‌کلی مورد توجه ...

  • تاریخ نگاری تصویری: گفتمان «فیلم گردآوری» از مواد مستند آرشیوی 

    ضابطی جهرمی, احمد (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2015-05-22)
    پیش از اختراع سینما و تلویزیون تنها راه آگاهی مردم از تاریخ، گوش دادن به روایات شفاهی یا خواندن متون مکتوب تاریخی بود- خواندن نوشته نیز به سواد نیاز داشت. اما این دو رسانه، امکان دیگری با خود آوردند: تماشای تصاویر متحرکی ...

  • جایگاه و ساختار متون روایتی(نمایشی) در تلویزیون 

    رجب زاده طهماسبی, علی (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2015-05-22)
    آسیب‌شناسی گونه‌های نوشتاری انواع متون مکتوب در تلویزیون ایران نشان می‌دهد، به‌طور روزافزون سازندگان برنامه‌های مختلف تلویزیونی، ساختارهای اصولی نوشتن را زیرپا می‌گذارند و خواسته یا ناخواسته، کیفیت برنامه‌های تلویزیونی را ...

  • راهبردهای مستند ساز در رویارویی با واقعیت ( مستند بسته، مستند یاز) 

    قاسمی, ابوالحسن (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2015-05-22)
    پژوهش حاضر به بررسی شیوه‌های گوناگون مستند و راهبردهای مداخله، بیان و مصور ساختن واقعیت و راه‌های به کار گرفته شده از سوی مستندساز با استفاده از روش اسنادی- توصیفی می‌پردازد. ارائه چارچوبی نظری برای شناخت تفاوت‌ها میان ...

  • ماده، فرآیند و دامنه مونتاژ در نظر شکل گرایان 

    حسینی گلکار, مرتضی؛ هاشمی, سیدمحسن (دانشگاه صداوسیمای جمهوری اسلامی ایرانIRIB University, 2015-05-22)
    در میان شکل‌گرایان دو دیدگاه متفاوت نسبت به مونتاژ فیلم وجود دارد: دیدگاه نخست، مونتاژ را فرآیند پیوند تصاویر عنصری (نامعین و فاقد استقلال) توصیف می‌کند و دیدگاه دیگر مونتاژ را برخورد دیالکتیک میان تصاویری سلولی (دارای ...