سیر تحول مفهومی واژة "خود" در منطقالطیر بر اساس فرایند فردیت
(ندگان)پدیدآور
غلامپور آهنگرکلایی, لیلاطاووسی, محموداوجاقعلی زاده, شهیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
واژهی "خود"یا "خویشتن" در دو حوزة دستور زبان فارسی و روانشناسی کاربرد فراوانی دارد. خود به همراه خویش و خویشتن در دستور زبان فارسی به عنوان ضمیر مشترک به کار میرود و در روانشناسی یونگ، خود مظهر "تمامیت" است. از آنجا که واژهی مذکور در نتیجهی منطقالطیر عطار نقش فراوان دارد و همچنین قابل تاویل بر مبنای نظریات روانشناختی یونگ است، در این مقاله تلاش بر آن است تا با رویکردی توصیفی – تحلیلی سیر تحول مفهومی آن براساس "فرایند فردیت" بررسی و تحلیل گردد. مطابق نتایج، در منطقالطیر دو نوع خود (خود سایهای و خود کهنالگویی) میتوان دریافت نمود که ناظر به دو جنبهی "جسم و روان" است. خود سایهای (ضمیر مشترک) در پایان منطقالطیر همانند سی مرغ تحول یافته است؛ زیرا احساس این همانی یا یکی شدن با الگوی اصلی (سیمرغ) را در انسان برمیانگیزاند و بدین وسیله واقعیت ( تمامیت) را تحققپذیر میسازد. وحدتی که از نظر عطار و روانشناسی نوین نیمه تمام است نه کمال مطلق؛ زیرا کمال مطلق تنها در خداوند تحقق مییابد. هم از نظر یونگ و هم از نظر عطار هدف سیر فردانیت کمال نیست، بلکه کامل شدگی است."خود" حاصل وحدت سی مرغ (خودآگاه یا خود سایهای) و سیمرغ (ناخودآگاه ) است. عطار این مفاهیم فلسفی – عرفانی را در قالب تصاویر نمادین در منطقالطیر بازآفرینی نموده است. این فرایند (فردیت) سبب میشود تا آشفتگیها و نابسامانیهای ناشی از جدایی دو ساختار روان و جسم از بین برود.
کلید واژگان
خودسیمرغ
عطار
منطق الطیر
کهن الگو
یونگ
متون عرفانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2020-02-201398-12-01
ناشر
معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای دانشگاه ازاد اسلامی واحد رود هنعضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رود هن
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی رود هن




