کارکردهای هنری ردیف دردیوان عطارنیشابوری
(ندگان)پدیدآور
مدرسی, فاطمهافراخته, اله یارنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: ردیف مختص زبان فارسی است، زیرا ردیف با زبان فارسی یک نوع پیوستگی طبیعی دارد که در ادب هیچ زبانی، به وسعت شعر فارسی نیست. ردیف در بردارنده موسیقی و مایه قدرت نمایی شاعران است. در این پژوهش تلاش گردید با بررسی آماری، بسامد بالای ردیف در شعر عطار نیشابوری مشخص گردد، زیرا عطّار از جمله شاعرانی است که در به کار بردن انواع ردیف طبع آزمایی کرده است با بررسی آماری دقیق و تک به تک غزلیات و قصاید دیوان عطّار این برآیند حاصل گردید که از تعداد 633 غزل در دیوان عطّار 473 مورد مردفّ هستند، یعنی 72/74 درصد که دلنشین-ترین و موسیقاییترین غزلیات عطّار به حساب میآیند .بیشتر ردیفهای شعر عطّار را ردیفهای فعلی (تام) تشکیل میدهد که هم موسیقی شعر را غنا بخشیده است و هم در پویایی و تحرک شعر نقش بارزی دارند، همچنین در گسترش و تقویت صور خیال شعر او و تکمیل مفهوم شعر و القای احساس و افکار شاعر مؤثر افتاده است. افزون بر این، ایجاد وحدت تخیل و اندیشه ،پوشاندن عیوب قافیه، ایجاد صور خیال و مفاهیم جدید، اقتباس شعر و ردیف از دیگران، نشان دادن افکار شاعر، تقارن دیداری و شنیداری، القایحس درونی شعر، ایجاد وحدت بین شاعر و مخاطب، فراهنجاری و...از کارکردهای مهم ردیف در غزلهای عطار میباشند.
کلید واژگان
واژه های کلیدی: تکرارشعر
عطّار
فراهنجاری
کارکردهای ردیف
متون نظم
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2017-05-221396-03-01
ناشر
معاونت پژوهشی دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
استاد بخش زبان وادبیات فارسیدانشجوی دکتری ، دانشگاه ارومیه




