مبانی جمال شناسی از دیدگاه سعدی
(ندگان)پدیدآور
ظهیری ناو, بیژننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
در این مقاله از جمالشناسی آثار سعدی سخن رفته است. با مطالعهی آثار سعدی در مییابیم که او هم مثل افلاطون به ملازمهی خیر و زیبایی باور دارد و زیبایی را اسباب اصلاح نفوس آدمیان میداند. او به اخلاق و فضایل اخلاقی در آثار خویش عنایت داشته و دستورالعملهای خردمندانهای برای سعادت انسان ارائه میدهد. نگاه عارفانهاش به اجزای هستی سبب میشود که «زیبایی» را آیتی از جمال حق بداند و بگوید خدا زیباست و چون عالم، بسط کمالات حق و ظهور اسماء و صفات خداست، پس عالم نیز زیباست. سعدی هماهنگ با ارسطو زیبایی را عبارت از تناسب اجزا میداند. در این دیدگاه او حسن ترکیب، اعتدال، لطافت، قامت خوش و موزونیت را دلیل زیبایی میداند. او گاه زیبایی را ذهنی،گاه عینی و گاه تلفیقی از این دو میداند، البته زیبایی ذهنی در آثار سعدی بسامد بالایی دارد. شالودهی دیدگاه فلسفی و زیبایی شناختی سعدی را تقابل های دوگانه تشکیل میدهد. او با این شگرد به خوبی زبان سخن خویش را با عینیت زندگی پیوند داده است . سعدی در آثار خود به زیبایی امر والا نیز توجه دارد؛ او گاه از اندازه و حجم چیزها متحیر میشود و گاه از سهمگینی و مرموزی آنها.
کلید واژگان
جمال شناسیسعدی
تقابل
والایی
نقد
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-07-231394-05-01




