مرور دوره 9, شماره 1 بر اساس عنوان

  • آوا و معنا در شاهنامه 

    ذاکری, گیتا؛ شعبانلو, علی رضا؛ فرزاد, عبدالحسین (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-05-22)
    میان صوت و معنی و نحوة به‌کارگیری واج‌ها در القای مفاهیم، رابطة تنگاتنگی وجود دارد. سخنوران در انتخاب واژگان، ناخواسته تحت تأثیر عواطف خود قرار می‌گیرند و واژگانی را به‌کار می‌برند که واج‌های آنها بیانگر عواطف و احساسات ...

  • بحثی درباره انتقال شکست منوچهر از افراسیاب به نوذر 

    نجاری, حسین؛ فرزانه قصرالدشتی, علی؛ رضایی دشت ارژنه, محمود (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-05-22)
    بعضی از روایت‌های شاهنامه با دیگر منابع متفاوت است. یکی از دلایل این تفاوت، تغییراتی است که در روایت‌‌های حماسی رخ می‌دهد و به بعضی از منابع می‌رسد که یک نمونه از این تغییرات، انتقال یک خویشکاری، عمل و... از شخصی به شخص ...

  • بررسی تطبیقی عناصر و مضامین ایرانی و سامی در کلیات سعدی 

    فاضلی, شیما؛ جوکار, منوچهر؛ امامی, نصراله (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-05-22)
    پژوهش حاضر با بررسی همه‌ی آثار سعدی بر آن است که با توجه به جریان‌های فکری عصر، محیط زندگی و روحیه‌ی او نشان دهد میزان و نوع توجه این شاعر و نویسنده‌ی اندیشمند به عناصر و مضامین هر یک از دو فرهنگ ایرانی و سامی چگونه و چه ...

  • بررسی تطبیقی وجوه نوستالژی در دو بومی‌سرودة « آدورون»1 و « مِشِی نازی 

    دری, نجمه؛ خجسته, فرامرز؛ حاجبی, احمد (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-05-22)
    شعر بومی یکی از جلوه‌گاه‌های فرهنگیِ هر قومی است. در این‌گونه سروده‌ها ، شاعر تلاش می‌کند آنچه را که با زبان رسمی قادر به افادة آن نیست، به وسیلة زبان و گویش محلی خاص خود به شعر درآورد .دو بومی سرودة «آدورون» اثر جانعلی ...

  • بنیانِ زروانی ناکُشتن و به بند کِشیدن ضحّاکِ شاهنامه 

    اردستانی رستمی, حمیدرضا (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-05-22)
    مطابق شاهنامه، آن‌گاه که فریدون بر ضحّاک چیره می‌شود، دو بار اراده‌ی کُشتنِ او می‌کند که هر دو بار سروشِ خجسته، فریدون را از کُشتن ضحّاک بازمی‌دارد و بند کردنِ او را بهتر می-داند. پیش از این، در توجیه و تحلیلِ نَکُشتن و ...

  • «زن ستایی در شعر فارسی: بررسی و تحلیل ستایش ممدوحان زن در قصاید مدحی» 

    جمالی, صدیقه؛ کرمی, محمدحسین (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-05-22)
    مدح و ستایش، از نخستین و گسترده‌ترین موضوعات شعر فارسی در عرصه‌ی ادبیات غنایی است. با نگاهی به شکل‌گیری، سیر تطور و نوع مدیحه‌پردازی شاعران از آغاز شعر فارسی تاکنون، آن‌چه بیش از همه به چشم می‌آید، ستایش ممدوحان مرد است. ...

  • شخصیت عاشق در غزل‌های روایی: آدم زیادی یا قهرمان بایرونی 

    حیدری, مریم؛ آقا بابایی خوزانی, زهرا (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-05-22)
    پس از افول قالب قصیده، سنت داستان‌گویی در تغزّل‌ها که در بخش نخستین قصیده وجود داشت، تا حدّی در غزل حفظ شد و زمینه‌ی به وجود آمدن گونه‌ی خاصی از غزل با عنوان «غزل روایی» را فراهم آورد. برخی از غزل‌های روایی تنها معدودی از ...

  • کارکردهای هنری ردیف دردیوان عطارنیشابوری 

    مدرسی, فاطمه؛ افراخته, اله یار (معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2017-05-22)
    چکیده: ردیف مختص زبان فارسی است، زیرا ردیف با زبان فارسی یک نوع پیوستگی طبیعی دارد که در ادب هیچ زبانی، به وسعت شعر فارسی نیست. ردیف در بردارنده موسیقی و مایه قدرت نمایی شاعران است. در این پژوهش تلاش گردید با بررسی آماری، ...