دوره 7, شماره 2
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
داستان انبیاء در کتاب مقدس و بازتاب آنها در اشعار حسین منزوی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-07-23)چکیدهحسین منزوی (1325-1383) از برجستهترین و تأثیرگذارترین غزلسرایان معاصر است که با خلاقیت و نوآوری خود، روح تازهای در قالب غزل فارسی دمید و سبب تحول و اعتلای آن شد. از مشخصههای بارز غزل منزوی، بسامد بالای صنعت تلمیح و ...
-
مبانی جمال شناسی از دیدگاه سعدی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-07-23)در این مقاله از جمالشناسی آثار سعدی سخن رفته است. با مطالعهی آثار سعدی در مییابیم که او هم مثل افلاطون به ملازمهی خیر و زیبایی باور دارد و زیبایی را اسباب اصلاح نفوس آدمیان میداند. او به اخلاق و فضایل اخلاقی در آثار ...
-
کرشمه ی حسن و کرشمه ی معشوقی در سوانح العشاق غزالی و غزلیات سعدی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-07-23)یکی از موضوعات اساسی در عرفان جمالی جایگاه برجسته ی معشوق و توصیف حالات گوناگون اوست. احمد غزالی و سعدی ، که هر دو از برجستگان عرفان جمالی هستند ، در توصیف حالات معشوق دارای مشترکاتی هستند. اما با وجود درک مشترک از حالات ...
-
همگونیهای فکری حافظ و عبید زاکانی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-07-23)چکیده:قرن هشتم هجری زمان ظهور دو تن از چهرههای شعر کلاسیک فارسی یعنی خواجه حافظ شیرازی و عبید زاکانی است. دوران حیات این دو شاعر و نویسندهی طنزپرداز بزرگ، از تاریکترین و مشوشترین ادوار تاریخ ایران است و محیط زندگانی ...
-
نوع ادبی سوگندنامه
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-07-23)سوگندنامه نوع ادبی ویژهای در ادبیات فارسی است. در این نوع ادبی که نمونههای فراوانی از آن در دیوانهای شاعران و تذکرهها و جُنگها ضبط شده است، شاعر بر طبق مبانی و اصولی خاص و شناخته شده، میکوشد تا با به کارگیری ساختارهایی ...
-
دلایل اجتماعی گرایش ایرج میرزا به ادب غنایی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2015-07-23)چکیدهاززمانیکه نخستین باریونانیان انواع ادبی رابه چهارنوع حماسه، غنا، ادب تعلیمی و نمایشی تقسیم کرده اند، هزاران سال می گذرد؛ البته قرن ها گذشت تا فرمالیست های روس در قرن بیستم، نوع حماسه رامربوط به دوران طفولیت جوامع بشری ...



