مرور دوره 2, شماره 3 بر اساس تاریخ انتشار
در حال نمایش موارد 1 - 6 از 6
-
عروج نفس به مشرق وجود در بینش اشراقی و دیدگاه عرفانی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2010-10-23)مطابق دیدگاه عرفا و بینش اشراقی، نفس انسانی که جوهری نورانی است، پس از هبوط از عالم قدس و اسارت در ظلمت عالم جسمانی، در جستوجوی فرصتی است برای رجعت به اصل ماورایی و وطن حقیقی خویش؛ یعنی سیری عروجی از حضیض نفس به اوج قطب ...
-
شهود، نماد و شعرِ سهراب سپهری
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2010-10-23)سهراب سپهری، شاعر نوپرداز و صاحب سبک معاصر، همواره از بیانی نمادین در عین حال، نامتعارف برای تبیین احوال، اشراق و شهود عارفانهی خویش، بهره برده که در نوع خود، منحصر به فرد است. کلیت شعر او ترسیمِ سمبولیک و شاعرانهای از ...
-
نقد و تحلیل کهنالگوی نقاب با توجه به رفتارهای ملامتی
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2010-10-23)یکی از مفاهیم مهم نظریهی کارل گوستاو یونگ در روانشناسی تحلیلی، «آرکی تایپ» یا «کهنالگوهای ناخودآگاه جمعی» است که در میان آنها «نقاب persona» با مفهومی خاص، قابل تأمل است. به نظر یونگ، انسان میکوشد تا حد امکان، بهترین ...
-
نقد مکتبی داستانهای صادق هدایت
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2010-10-23)داستانهای صادق هدایت به مثابهی منشوری است که از زوایای مختلف قابل بحث و بررسی است .در آثار هدایت رگههایی از اندیشههای رئالیستی، ناتورالیستی و گاه سورآلیستی قابل مشاهده است. لذا به برخی از اندیشههای «ناتورالیستی» صادق ...
-
اشارات عرفانی در داستان حضرت یوسف(ع)
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2010-10-23)شکلگیری زبان خاص عرفانی، مخصوصاً در تأویلاتی که از آیات قرآن ارائه میشود، ریشه در قرآن دارد؛ به عبارت دیگر، گرایش به تفسیر تأویلی برآمده از قرآن است. در قرآن، بخش زیادی از مفاهیم در قالب تمثیل بیان شده است. وجود این ...
-
بررسی سیر تحول شیوههای روایت و زاویهی دید در داستانهای کوتاه سیمین دانشور
(معاونت پژوهشی دانشگاه شیراز, 2010-10-23)جایگاه ویژهی سیمین دانشور در حوزهی ادبیّات داستانی، پیشگامی او در عرصهی ادبیّات زنان و سهمی که وی در ارتقای سطوح مختلف این دو حوزه داشته است، پژوهش در جوانب گوناگون آثار وی را الزام میکند. تأمّل در آثار دانشور ...



