گونه های حس آمیزی در سرودههای سعید عقل و نیما یوشیج
(ندگان)پدیدآور
نجفی ایوکی, علیطالبیان, منصوره
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
حس آمیزی ازمنظر علم زبانشناسی یکی از وجوه «رستاخیز واژگان» است که با شکستن ساختار سطحی واژهها و نه ساختار عمیق، باعث لذّت ادبی مخاطب میشود. در این شیوه از نگارش، شاعر مرزهای نظام رایج تصوّرها و ذهنیات خواننده یا شنوندة خود را درهم میشکند و با آفرینش تصویری پیچیده و ناب، موجب شگفتی مخاطب میشود. در این جستار نگارندگان با الهامگیری از مکتب آمریکایی در ادبیّات تطبیقی، به شیوة توصیفی – تحلیلی، حسآمیزی را در سرودههای دو شاعر صاحبنام ادبیّات عربی و فارسی یعنی «سعید عقل» و «نیما یوشیج» نقد و بررسی میکنند. نوشتار پیش رو نشان از آن دارد که حسآمیزی در سرودههای این دو شاعر افزون بر جنبة زیباشناختی و هنری، ابزار انتقال معانی مبهمی است که بهآسانی تن به بیان صریح نمیدهند. از شیوههای جالب توجّه در اشعار این دو شاعر تلفیق وکاربست سایر آرایههای ادبی با حسآمیزی است تا بر جنبة هنری ابیّات بیفزایند و بافت بلاغی و هنری بیت را مستحکمتر نمایند. گاه رابطة بین دو طرف حسآمیخته در سروده هایشان آنچنان دور است که آشنایی زدایی در آن بیشتر بهچشم میخورد. سعید عقل با انتخاب شگرد «تزاحم» یا «انباشتِ» حسآمیزی سبب دیریابی معنا شده است که از کارکردهای مهمّ این تکنیک بیانی، برجستگی جنبة زیباییشناختی بیت است. نیمایوشیج نیز بهمنظور ارتقابخشیدن به شأن و مرتبة امور محسوس و پیوند جهان ذهنی و عینی، به حسآمیزی انتزاعی - محسوس توجّه ویژهای کرده است.
کلید واژگان
ادبیّات تطبیقیحس آمیزی
آشنایی زدایی
برجسته سازی
سعید عقل
نیمایوشیج
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2019-08-231398-06-01
ناشر
دانشگاه رازیجامعة رازی
سازمان پدید آورنده
دانشیار گروه زبان و ادبیّات عربی، دانشکدة ادبیّات و زبانهای خارجی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایراندانشجوی دکتری زبان و ادبیّات عربی، دانشکدة ادبیّات و زبانهای خارجی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
شاپا
2676-65152676-6523



