رویکردی تطبیقی به پدیدۀ چندگانگی معنایی در متون فارسی و عربی (رویکرد نظری پژوهش: نظریّه کثرتگرایی در فهم متنِ ریکور)
(ندگان)پدیدآور
علوی, ثمانهعابدی سر اسیا, علیرضاعلوی مقدم, مهیار
نوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
پژوهش حاضر میکوشد براساس نظریّة کثرت گرایی در فهمِ متن پل ریکور ثابت کند که در متون عربی و فارسی، در کنار نظریّة «قصدیگرایی انحصاری» که امروزه مورد پذیرش جمهور مفسّران است، برای متن میتوان معانی متعدّد صحیحی که فراتر از قصد مؤلّف هستند در نظر گرفت که امکان اخصبودن معانی مقصود از معانی احتمالیِ متن نیز مهیّا و با استفاده از «ضوابط تأیید تفسیر» نظیر «تبیین»، «مشروعیّت»، «مطابقت»، «تناسب» و «سازگاری» امکان دارد. از این رو، با بهکارگیری «ضوابط تأیید تفسیر» میتوان تفاسیر متعدّد عرضی (تفاسیر متفاوت نه متناقض) از متون داشت و در سایۀ آن از نسبیّت، آنارشیسم و اجتهاد به رأی محفوظ ماند؛ بنابراین، نوشتار حاضر که به شیوۀ توصیفی - تحلیلی همراه با گردآوری اطّلاعات اسنادی و کتابخانهای انجام گرفته است به این نتیجه میرسد که نظریّة کثرتگرایی در فهمِ متنِ پل ریکور با عنایت همزمان به ظرفیّتهای متنی و ظرفیّتهای ذهنی مفسّران، راه را بهمنظور رسیدن به فرضیۀ «قصدیگرایی شمولی و ذهنیگرایی معتدل» که در پی نفی توأمان «قصدیگرایی انحصاری» و «ذهنیگرایی افراطی» در باب تفسیر متون است و نظری میانه را برمیتابد هموار ساخته است.
کلید واژگان
ادبیّات تطبیقیهرمنوتیک
چندگانگی معنایی
ریکور
قصدیگرایی شمولی
ذهنیگرایی معتدل
شماره نشریه
31تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه رازیجامعة رازی
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایراناستادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران
دانشیار گروه زبان و ادبیّات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
شاپا
2676-65152676-6523