| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:37:25Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:37:25Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:37:25Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:37:25Z | |
| dc.date.issued | 2011-12-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1390-10-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2011-10-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1390-07-24 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | (1390). تحلیل دیدگاههای ادبی و نقدی ابوحیان توحیدی در الإمتاع والمؤانسة. کاوش نامه ادبیات تطبیقی, 1(4), 1-24. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-6515 | |
| dc.identifier.issn | 2676-6523 | |
| dc.identifier.uri | https://jccl.razi.ac.ir/article_310.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/285668 | |
| dc.description.abstract | احکام نقدی توحیدی در میان کتابها و رسائل وی پراکنده شده است. وی این احکام را با هدف توضیح یک نظریه نقدی مشخّص، بیان نکرده است. چارچوب این پژوهش بر استخراج متون و دیدگاههای نقدی از کتابهای ابوحیان توحیدی، به ویژه کتاب «الإمتاع و المؤانسة» و دسته بندی و بررسی تحلیلی آن مبتنی است و اگر تلاشهای توحیدی را در عرصه نقد تطبیقی و کاربردی مورد بررسی قرار دهیم، درخواهیم یافت که این احکام و دیدگاهها در صدور احکام سریع و کوتاه خلاصه میشود. <br /> توحیدی، مسأله لفظ و معنا را مورد بررسی قرار می دهد و تفاوتی میان آن دو قائل نیست، هرچند میان انواع درک و فهم گوینده و شنونده تفاوت قائل می شود، اما اگر بخواهد یکی را بر دیگری ترجیح دهد، توحیدی معنا را مقدم بر لفظ می داند چرا که معنا به عقل نزدیک تر است و لفظ به حس. بلاغت از دیدگاه وی به معنای تصنّع ساختگی و مردود و در پی واژگان وحشی و نامأنوس بودن نیست و بلاغتی را که شنونده به علّت کوتاهی طبعش یا دوری از عوامل برتری دادن ادب فاخر، توان درک آن را ندارد، مورد توجه قرار نمی دهد و بلاغت در نگرش او، جز با دو شرط محقق نخواهد شد: اول: فراهم بودن استعداد هنری و دوم تلاش طاقت فرسا و یادگیری فراگیر. یکی از پدیده های کلی که حیات فکری را از طریق کتاب «الإمتاع و المؤانسة» متمایز می سازد، کشمکش فکری میان اصیل (بومی) و دخیل (وارداتی) است. این کشمکش فکری، گویای آزادی فکری حاکم بر جامعه، پیشرفت شیوه های مناظره فکری، جنبش فکری بزرگ حاکم در جامعه و نیز وجود گفتگوی فکری بر گرد پایه های بنیادین مسلمانان یعنی زبان، دین و ادبیات است. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه رازی | fa_IR |
| dc.publisher | جامعة رازی | ar_IQ |
| dc.relation.ispartof | کاوش نامه ادبیات تطبیقی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | بحوث فی الادب المقارن | ar_IQ |
| dc.subject | واژگان کلیدی: الإمتاع والمؤانسة | fa_IR |
| dc.subject | نقد ادبی | fa_IR |
| dc.subject | أبوحیان توحیدی | fa_IR |
| dc.subject | بلاغت | fa_IR |
| dc.subject | اصیل و دخیل | fa_IR |
| dc.title | تحلیل دیدگاههای ادبی و نقدی ابوحیان توحیدی در الإمتاع والمؤانسة | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.citation.volume | 1 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 24 | |