دوره 5, شماره 18
مرور بر اساس
ارسال های اخیر
-
پاره ها و نکته ها
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2015-08-23)تعبیر «پاره ها و نکته ها» را از مجله «گزارش میراث» به عاریت گرفته ایم. 2- این بخش، ارزش علمی - پژوهشی ندارد.3- رعایت اصول فنی و اخلاقی نقد، ضروری است.
-
بررسی نقش مراکز علمی ایران در پیشبرد علوم عربی و ادبی عصر عباسی (مطالعۀ موردی: دینور، قرمیسین، شهرزور و حلوان)
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2015-08-23)چکیده مطالعه و بررسی نقش مراکز علمی ایران در پیشبرد علوم عربی و ادبی در حوزۀ ادبیات تطبیقی مکتب فرانسه میگنجد؛ زیرا مراکز علمی ملتی در ادبیات ملتی دیگر تأثیرگذار بوده است. در دورۀ عباسی (656-132هـ.ق) که علوم عربی و ...
-
نقد و بررسی تطبیقی تزاحم تصاویر در شعر منوچهری دامغانی و ابن خفاجه اندلسی
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2015-08-23)چکیده «تزاحم تصاویر»: پدیدهای ادبی و نتیجة کوشش شاعران برای انباشته کردن و در کنار هم چیدن هرچه بیشتر تصویرها و صور خیال در کمترین ابیات است. این پدیده در شعر شاعران اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم نمود بیشتری یافته و ...
-
تصویرشناسی ادیبان ایران از نگاه ادیبان عرب (مطالعة مورد پژوهش: صاحببن عبّاد از نگاه ابننباته سعدی و شریف رضی)
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2015-08-23)صاحببن عبّاد، وزیر ایرانی و ادیب نامبردار عصر عباسی، از جمله افرادیست که تصویرش به عنوان شخصیّتی بیگانه، در شعر ابننباتهسعدی و شریف رضی (شاعران عراقی دورة عباسی) انعکاس یافته است. ...
-
بازتاب اسطورۀ قهرمان در شعر انسانگرای یوسف الخال و فروغ فرخزاد
(دانشگاه رازیجامعة رازی, 2015-08-23)یوسف الخال، شاعر سوری و فروغ فرخزاد، شاعر ایرانی، دو شخصیت ادبی هستند که انسان معاصر و دغدغههای او در زندگی اجتماعی، درکانون اندیشه آنهاست. تصویری که فروغ در دو دفتر«تولدی دیگر» و«ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد» و الخال ...



