بررسی تطبیقی کتاب های داستانی- تصویری عربی، فارسی و انگلیسی بر مبنای شگردهای تمرکززدایی با نگاهی به داستان های: کاموای اضافی، کرم سه نقطه، و قصه قبل از خواب
(ندگان)پدیدآور
میرقادری, بشری ساداتاحمدیان, حمیدنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده: یکی از مهمترین ساز و کارهایی که ادبیات کودک از آن بهره میگیرد تا بامخاطبِ خویش ارتباطی خلاقانه برقرار کرده و زمینهسازِ تفکر خلاق در وی شود، ویژگیِ تمرکززدایی است. هدف پژوهش حاضر، بررسی تطبیقی کتابهای داستانی-تصویری عربی، فارسی و انگلیسی بر مبنای شگردهای تمرکززدایی است. برای نیل به این مقصود یک کتاب داستانی-تصویری فارسی، یک کتاب داستانی-تصویری عربی و یک کتاب داستانی-تصویری انگلیسی از میان کتابهای برگزیدهی هر زبان انتخاب شدهاند. داستانها با بهره از روش تحلیل محتوای کیفی قیاسی و براساس میزان و نحوهی استفاده از شگردهای تمرکززدایی تحلیل و مقایسه شدند. نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که میان داستانهای عربی، فارسی و انگلیسی از لحاظ میزان و چگونگی بهرهگیری از شگردهای تمرکززدایی تفاوت دیده میشود. شگردهای تمرکززدایی در کتاب داستانی-تصویری انگلیسی از تنوعی خوب، در کتاب داستانی-تصویری فارسی از بیشترین کمیت، و در کتاب داستانی-تصویری عربی از کیفیت بهتری برخوردار بود.واژگان کلیدی: کتابهای داستانی تصویری، ادبیات کودک، تمرکززدایی، بررسی تطبیقی.
کلید واژگان
کتاب های داستانی تصویریادبیات کودک
تمرکززدایی
بررسی تطبیقی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2015-10-231394-08-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشگاه اصفهانمعاون گروه عربی/ دانشگاه اصفهان




