• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات ادبیات کودک
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات ادبیات کودک
    • دوره 4, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    غزاله‌ی خورشید: نگاهی به نظریه و دنیای متن، همراه با دیگرخوانیِ قصه‌ی «خورشید توی آسمان و خورشید توی دل من»

    (ندگان)پدیدآور
    خزایی, داود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    473.0کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    چکیده هدف این جستار، دیگرخوانیِ یکی از کتاب­های مجموعه­ی­ 10 جلدی داستان­های فکری، 10 جلدی نوشته­ی مرتضی خسرونژاد و نشان‌دادنِ توانِ دیگرخوانی در بررسیِ آثار ادبیات کودک و آشکار کردنِ ارزش­هایِ ادبی موجود در اثر بررسیده است. برای دستیابی به این هدف، پس از مروری کوتاه بر پیشینه، معنا و کارکردِ نظریه­ی ادبی، به افسون­وارگی و لغزندگیِ موقعیتِ نقد و نظریه­ی ادبیات کودک نیز به اهمیتِ دیگرخوانی در خویش­بنیان­فکنیِ فلسفیِ کار «نظریه­سازان»، می‌پردازیم. آنگاه برای نشان دادن کاربرد نظریه در عمل، که همان رسیدن به خوانش انتقادی است، از روش پیشنهادی رادریک مگیلیس، یعنی گلچین روش­ها بهره می­گیریم. نخست از دیدگاه اسطوره‌‌ای/کهن‌الگویی (و در همان حال با تأکید بر مفهوم­های نسبیت و تمرکززدایی) به قصه­ی «خورشید توی آسمان و خورشید توی دل من» که به شناختِ دو مفهومِ بنیادیِ تمرکززدایی و زمان می‌پردازد، می‌نگریم. سپس با نگاه به نظریه­ی بینامتنیت می­کوشیم از زاویه­ای دیگر این قصه‌ی فلسفی- ادبی را بررسیم و چراییِ و چه­سانیِ لذّت­آوری­اش را واکاویم. برآیندِ کار دستیابی به طیف­های معناییِ گونا­گون در اثر نگاه به متن از چشم‌اندازهای چند نظریه و آگاهی بر لغزنده بودن معناسازی و معنایابی در ادبیات است.
    کلید واژگان
    بینامتنیت
    تمرکززدایی
    خورشید توی آسمان و خورشید توی دل من
    دیدگاه اسطوره‌‌ای/ کهن‌الگویی
    دیگرخوانی
    زمان
    مرتضی خسرونژاد
    نسبیت
    نظریه­ی ادبی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2014-01-21
    1392-11-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز/دانشگاه اسنابروگ آلمان

    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcls.2014.1146
    http://jcls.shirazu.ac.ir/article_1146.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/283758

    Related items

    Showing items related by title, author, creator and subject.

    • مقالۀ پژوهشی: آنالیز دوبعدی سرعت نقاط درخشان ناحیه انتقالی خورشید با روش ردیابی همبستگی موضعی 

      توابی, احسان؛ تاره, معصومه؛ ضیغمی, سیما (دانشگاه الزهراAlzahra University, 2024-09-22)
      دانش ما در مورد منشاء و روش‌های انتقال نقاط روشن در شبکه خورشید نقش مهمی در درک پرتاب مواد و انتقال انرژی به تاج خورشیدی دارد. درخارج از نواحی فعال خورشید باوجود اینکه خورشیدآرام نامیده می‌شود، پیوسته  انواع مختلفی از ...

    • مورفولوژی نوسانی نقاط درخشان مغناطیسی خورشید 

      توابی, احسان؛ ضیغمی, سیما (انجمن ژئوفیزیک ایران, 2025-05-22)
      در این تحقیق، با استفاده از سری زمانی گرفته شده توسط تلسکوپ آیریس نقاط درخشان نواحی مختلف دیسک خورشید در 4 خط طیفی C II, Si IV, Mg II h , k  (1330، 1400، 2796 و 2832آنگستروم) بررسی می‌شوند. تصور می‌شود که انرژی مورد نیاز ...

    • مطالعۀ تطبیقی عناصر داستانی منظومۀ خسرو و شیرین نظامی و خورشید خاوه ر لطفی کار 

      سهراب نژاد - ادبیات, علی حسن؛ نصری, فاطمه (اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام, 2024-09-22)
      ادبیات تطبیقی با بهره‌گیری از روش مقایسه، به مطالعه و بررسی موضوعات متنوع ادبی در زبان‌های گوناگون و زمان‌های مختلف می‌پردازد. داستان‌های غنایی منظومی به زبان کردی وجود دارد که گاه متأثر از خسرو و شیرین نظامی به وجود ...

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب