• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات ادبیات کودک
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات ادبیات کودک
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    تحلیل محتوا و نقد ادبی در ادبیات کودکان: خواهران غریب یا قریب

    (ندگان)پدیدآور
    مکتبی فرد, لیلا
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    378.8کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    تحلیل محتوا و نقد ادبی از جمله پرکاربردترین‌ روش‌ها و رویکردها در پژوهش‌های ادبیات و به طور خاص ادبیات کودک است. در حال حاضر تحلیل محتوا با دو رویکرد کمی و کیفی در بسیاری از پژوهش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نظر می‌رسد که رویکرد کیفی در تحلیل محتوا قرابت زیادی با نقد ادبی به عنوان یکی از رویکردهای رایج در پژوهش‌های ادبی دارد. از مجموع 75 پژوهش بررسی شده که در پنج شماره‌ی دوفصلنامه‌ی علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک منتشر شده‌اند یا به صورت گزارش طرح پژوهشی در کتابخانه‌ی بین المللی کودکان مونیخ نگهداری می‌شوند، 41 مورد آنها به نقد و تحلیل متون پرداخته‌اند. در این میان برخی صراحتاً به روش تحلیل محتوا اشاره کرده‌اند و برخی نیز صرفاً بر وجه تحلیلی کار تأکید کرده‌اند. تفکیک مرز مشخصی میان روش‌ها و رویکردهای به کار گرفته شده در این پژوهش‌ها امر آسانی نبوده است. اغلب پژوهش‌ها با رویکردی کیفی و تحلیلی، مبتنی بر شاخص‌های گوناگون نقد ادبی، از جمله نقد ساختارگرایانه یا فمینیستی یا سایر نظریه‌های ادبی انجام شده‌اند. بهره‌گیری از تکنیک‌های تحلیل محتوا مبتنی بر معیارهای نقد ادبی می‌تواند در بهبود کیفیت پژوهش‌های تحلیلی ادبیات کودک راهگشا باشد.
    کلید واژگان
    تحلیل محتوا
    نقد ادبی
    دوفصلنامه علمی پژوهشی مطالعات ادبیات کودک
    کتابخانه بین-المللی کودکان مونیخ

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-08-23
    1393-06-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی

    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcls.2014.1624
    http://jcls.shirazu.ac.ir/article_1624.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/283756

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب