مقایسهی شگردهای اعمال اقتدار و آزادی در کتابهای داستانی تصویری ایرانی و انگلیسی
(ندگان)پدیدآور
شیروانی شیری, علیبختیار نصرآبادی, حسنعلیحیدری, محمد حسیننوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
بهنظرمیرسد که بحث در روشنسازی و کوشش در حل پارادوکس اقتدار و آزادی یکی از مهمترین مسألههای فلسفهی ادبیات کودک هست. هدف این مقاله آن است که نوع نگاه نویسندگان به مقولههای اقتدار و آزادی را در ادبیات کودکان بر اساس شگردهایی که در کتابهای داستانیتصویری اعمال میگردد، کشف و بررسی کند. این پژوهش با روش تحلیل تأملی به بررسی تطبیقی دو کتاب داستانی تصویری "داستان خرگوش کوچولو" نوشتهی بیتریکس پاتر و "منم موش گرسنه، میخورمت درسته" نوشتهی مرتضی خسرونژاد خواهد پرداخت. پرسشهای پژوهش ناظر به نوع نگاه این نویسندگان به مقولههای اقتدار و آزادی در ادبیات کودکان و مقایسهی آنهاست از جمله: شگردهای کتاب داستانیتصویری فارسی و انگلیسی در تحقق بخشیدن به مقولههای "اقتدار و آزادی" کدامند؟ آیا نوع شگردهای یادشده و شیوهی استفاده از آنها در دو اثر فارسی و انگلیسی متفاوت است؟ همچنین نوع نگاه نویسندگان فارسی و انگلیسی به مقولههای اقتدار و آزادی چگونه است؟ نوع عیانکردن شگردهایی که نویسندگان در آثار خود به کار گرفتهاند، از سویی میتواند برای نویسندگان اهمیت داشته باشد از این لحاظ که به نظر میرسد نویسندگان گاه ناخودآگاه از این شگردها استفاده میکنند، و از سوی دیگر این عیانسازی شگردها میتواند مورد توجه منتقدان، مادران و پدران و حتی کودکان و نوجوانان قرار گیرد. نتایج نشان میدهد که دیدگاه نویسندگان نسبت به کودک، بر نحوهی نگارش کتابها و چگونگی استفاده از شگردها مؤثر است.
کلید واژگان
"پارادوکس اقتدار و آزادی""کتابهای داستانیتصویری"
"بیتریکس پاتر"
"مرتضی خسرونژاد"
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2014-08-231393-06-01
ناشر
دانشگاه شیرازسازمان پدید آورنده
دانشگاه اصفهانعضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان




