• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات ادبیات کودک
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مطالعات ادبیات کودک
    • دوره 5, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه‌ی شگردهای اعمال اقتدار و آزادی در کتاب‏های داستانی‏ تصویری ایرانی و انگلیسی

    (ندگان)پدیدآور
    شیروانی شیری, علیبختیار نصرآبادی, حسنعلیحیدری, محمد حسین
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    309.3کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    به‌نظرمی‌رسد که بحث در روشن‌سازی و کوشش در حل پارادوکس اقتدار و آزادی یکی از مهمترین مسأله‌های فلسفه‌ی ادبیات کودک هست. هدف این مقاله آن است که نوع نگاه نویسندگان به مقوله‏های اقتدار و آزادی را در ادبیات کودکان بر اساس شگردهایی که در کتاب‏های داستانی‏تصویری اعمال می‌گردد، کشف و بررسی کند. این پژوهش با روش تحلیل تأملی به بررسی تطبیقی دو کتاب داستانی تصویری "داستان خرگوش کوچولو" نوشته‏ی بیتریکس پاتر و "منم موش گرسنه، می‏خورمت درسته" نوشته‏ی مرتضی خسرونژاد خواهد پرداخت. پرسش‏های پژوهش ناظر به نوع نگاه این نویسندگان به مقوله‏های اقتدار و آزادی در ادبیات کودکان و مقایسه‏ی آنهاست از جمله: شگردهای کتاب داستانی‏تصویری فارسی و انگلیسی در تحقق بخشیدن به مقوله‏های "اقتدار و آزادی" کدامند؟ آیا نوع شگردهای یادشده و شیوه‏ی استفاده از آنها در دو اثر فارسی و انگلیسی متفاوت است؟ همچنین نوع نگاه نویسندگان فارسی و انگلیسی به مقوله‏های اقتدار و آزادی چگونه است؟ نوع عیان‏کردن شگردهایی که نویسندگان در آثار خود به کار گرفته‏اند، از سویی می‏تواند برای نویسندگان اهمیت داشته باشد از این لحاظ که به نظر می‏رسد نویسندگان گاه ناخودآگاه از این شگردها استفاده می‏کنند، و از سوی دیگر این عیان‏سازی شگردها می‏تواند مورد توجه منتقدان، مادران و پدران و حتی کودکان و نوجوانان قرار گیرد. نتایج نشان می‏دهد که دیدگاه نویسندگان نسبت به کودک، بر نحوه‏ی نگارش کتاب‏ها و چگونگی استفاده از شگردها مؤثر است.
    کلید واژگان
    "پارادوکس اقتدار و آزادی"
    "کتاب‏های داستانی‌‏تصویری"
    "بیتریکس پاتر"
    "مرتضی خسرونژاد"

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2014-08-23
    1393-06-01
    ناشر
    دانشگاه شیراز
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه اصفهان
    عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان
    عضو هیات علمی دانشکده علوم تربیتی دانشگاه اصفهان

    URI
    https://dx.doi.org/10.22099/jcls.2014.1677
    http://jcls.shirazu.ac.ir/article_1677.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/283753

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب