بررسی تحلیلی سیر نقد ادبیات کودک و نوجوان در ایران با نگاهی آسیبشناسانه به قالبهای نقد
(ندگان)پدیدآور
حجوانی, مهدینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقالهی حاضر، ضمن مروری بر جریان نقد ادبیات کودک و نوجوان ایران از مشروطه تا کنون، نشان داده است که این جریان هرچند رو به رشد بوده اما با رویکردی آسیبشناسانه، بیشتر بر دو قالب ویژه تاکید داشته است: نخست، ارائهی فهرست کتابهای مناسب و دوم، نقدهای مفصل و تخصصی. این دو شیوه با وجود برخورداری از ارزش، کاربردهایی محدود دارند. از این رو نمیتوانند به تنهایی جریان نقد را مؤثر، فراگیر و نهادینه کنند. پیشنهاد مقالهی حاضر این است که افزون بر توجه به ارزشهای هر دو شیوهی پیشگفته، به راهی میانه نیز اندیشیده شود. این راه، معرفی کتاب درسطح کلان و پرشمار، در قالب نشریه و یا فضای مجازی است. معرفی کتاب در همان حال که محدودیتهایی دارد، از ظرفیتهایی ویژه نیز برخوردار است.
واژههای کلیدی:
کلید واژگان
آسیبشناسیادبیات کودک
انقلاب مشروطه
کتابهای مناسب
معرفی کتاب
نقد
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2010-08-231389-06-01




