مرور دوره 11, شماره 1 بر اساس عنوان

  • بازنمایی هویت قومی در رمان نوجوان «دشت متلاطم» تو بلوچ نیستی... اگر هم باشی، از ما نیستی! 

    آقاپور, فرزانه (دانشگاه شیراز, 2020-08-22)
    چکیده هدف این پژوهش، یافتن عناصر و ویژگی‌های بومی رمان دشت متلاطم اثر علی اکبرکرمانی‌نژاد در ژانر فانتزی/ علمی‌تخیلی بومی است و جلوه‌های فرهنگی‌هویتی اقلیت‌های قومی در این رمان نوجوان واکاوی شده‌اند. دشت متلاطم از ابعاد ...

  • بررسی تطبیقی قصه‌ی فریدون به روایت ماصرمی‌ها 

    جباره, عظیم (دانشگاه شیراز, 2020-08-22)
    فریدون، پنجمین پادشاه نامدار کیانی است که داستان­های مربوط به او، بخش قابل‌توجهی از شاهنامه­ی فردوسی را به خود اختصاص داده است. در شاهنامه­، شمار کسانی که به همه­ی دوره­های زندگی آن­ها پرداخته شده باشد، بسیار اندک است. یکی ...

  • بررسی تطبیقی مهارت‌های زندگی در رمان‌های(نوجوانان) اریش کستنر و فرهاد حسن زاده 

    صفری, جهانگیر؛ نجفی بهزادی, سجاد (دانشگاه شیراز, 2020-08-22)
    مهارت­های زندگی یکی از راهبردهای مهم و ضروری است که از طریق افزایش توانایی کودکان و نوجوانان، ظرفیت آنان را در جهت مقابله با چالش­ها و کشمکش­های زندگی ارتقا می­دهد و آنان را در برابر مشکلات ایمن می­سازد. ژانر ادبی رمان، ...

  • «بررسی چگونگی رویکرد به شهر در شعر نوجوان ایران» 

    مؤمن نسب, مهسا؛ کرمی, محمدحسین (دانشگاه شیراز, 2020-08-22)
    در این پژوهش کوشش شده، تا با رهیافتی آماری و توصیفی-تحلیلی، چگونگی رویکرد به «شهر» در شعر نوجوان، بررسی شود. برای این منظور 15 تن از شاعران کودک و نوجوان گزینش شدند، سپس از میان آن دسته از مجموعه­هایی که برای گروه­های سنی ...

  • فهم مسئله‌ی اصلی ادبیات نوجوان بر مبنای رویکرد روان‌شناسی اگزیستانسیال (ارنستو اسپینلی) 

    یدالهی شاه‌راه, رویا؛ مهدوی, محمدجواد؛ صالحی‌نیا, مریم؛ امین یزدی, امیر (دانشگاه شیراز, 2020-08-22)
    در این پژوهش به دنبال پاسخ‌گویی به این پرسش بودیم که آیا روان‌شناسی اگزیستانسیال (به روایت ارنستو اسپینلی) چارچوب مفهومی مناسبی برای فهم مسئله‌ی ادبیات نوجوان و پژوهش در این حوزه ارایه می‌دهد یا نه. بدین منظور، ابتدا مسئله‌ی ...

  • مفصل‌بندی بینش دووجهی در ساختار اسطوره‌ای رمان «سنجاب‌ماهی عزیز» 

    بی نظیر, نگین (دانشگاه شیراز, 2020-08-22)
    چکیده بینش دووجهی/ تفکر دوسویه­گی یکی از بنیادی­ترین بن­مایه­های اسطوره­ای است که در ادبیات و روایت­های داستانی بازآفرینی و بازتولید می­شود. در آگاهی اسطوره­ای فاصله­ی زمانی و مکانی امور، اشیاء و پدیدار ازبین­می­رود، عناصر ...

  • مقایسۀ قصۀ «خیر و شر» در هفت‌پیکر با بازنویسی آن به گویش بختیاری از نظر روایت‌مندی 

    ظاهری, ابراهیم (دانشگاه شیراز, 2020-08-22)
    هدف این پژوهش، مقایسه­ی قصه­ی خیر و شر در هفت­پیکر نظامی، با روایت بازنویسی­شده­ی آن در فرهنگ بختیاری از نظر روایتمندی است تا نشان داده شود با توجه به دیدگاه نیکولایوا درباره­ی روایتمندی داستان­های کودکان، روایت بازنویسی­شده ...

  • نقش و کارکرد شخصیّتهای دینی – تاریخی در قصّه های عامیانۀ ایرانی 

    یوسفی, سحر؛ ایرانی, محمّد؛ بیگ‌زاده, خلیل؛ عزیزی فر, امیرعباس (دانشگاه شیراز, 2020-08-22)
    افسانه­ها و قصّه­ها به­عنوان شاخه­ای از ادبیّات عامّه، پیوند خود را با تاریخ و دین حفظ کرده­اند و بستری مناسب برای بازآفرینی شخصیّت­های تاریخی و دینی­­ فراهم آورده­اند. این نوشتار مجموعه­ی چهار جلدی قصّه­های ایرانی را به ...

  • نقش کارکرد در شکل‌گیری سبک: یک بررسی تطبیقی 

    رضایی دیل, مصطفی (دانشگاه شیراز, 2020-08-22)
    یکی از مسائل تأثیرگذار در شکل‌گیری سبک یک اثر ادبی اهداف و کارکردهایی است که مؤلف برای اثر خود درنظردارد؛ برهمین­اساس یک محتوای واحد، متناسب با اهداف و کارکردهای گوناگون، می‌تواند اساس تولید آثار ادبی کاملاً گوناگونی از ...