مرور دوره 3, شماره 2 بر اساس عنوان

  • بررسی تصاویر (ایماژ‌های) شاعرانه در اشعار نوجوان بیوک ملکی 

    نجفیان, آزاده (دانشگاه شیراز, 2013-02-19)
    «تصویر» واژه‌ای نوظهور با پیشینه‌ای کهن در ادبیات فارسی است. در مبحث معانی و بیان به طور ضمنی به این واژه اشاره شده و در علم بلاغت از آن به «صور خیال» تعبیر شده‌است. بیوک ملکی یکی از شاعران نام‌آشنای حوزه‌ی ادبیات کودک و ...

  • بررسی تصویر دشمنان ملّت در شعر کودکانه‌ی نسیم شمال 

    صادق زاده, محمود؛ تقوی, طاهره (دانشگاه شیراز, 2013-02-19)
    یکی از ابعاد مهم عصر مشروطه، پیدایش ادبیات سیاسی و شعر مردمیست. شاعران فراوانی در مقابل گروه اندکی که هنوز شعر بازگشتی می‌سرودند، به زبان مردم و برای آنان شعر سرودند و هم‌آوا با مشروطه‌خواهان، فریاد آزادی و نفرت از بیگانه ...

  • بررسی تطبیقی ساختار و درون مایه‌ی لالایی‌ها‌ی فارسی و عربی 

    کیانی, حسین؛ حسن شاهی, سعیده (دانشگاه شیراز, 2013-02-19)
    لالایی­ها نخستین پیمان آهنگین و شاعرانه میان مادر و کودک است که طیف­های گوناگون از آرزوها، گلایه­ها، و نیایش­های مادرانه را درخود دارد و سینه به سینه از نسل­های گذشته به امروز رسیده است. با وجود گذشت زمان این نوع ادبی تازگی ...

  • بررسی محتوایی اشعار کودکانه ی پروین دولت آبادی بر قایق ابرها و گل بادام 

    استادزاده, زهرا (دانشگاه شیراز, 2013-02-19)
    در این مقاله مجموعه‎یاشعار کودکانه‌ی پروین دولت‌آبادی از کتاب بر قایق ابرها و گل بادام (مجموعه 284 شعر برای کودکان) بررسی و تحلیل محتوایی شده و مفاهیم گوناگون در آن مشخص گردیده است. مجموعه‌ی مضامین موجود در شش محور اصلی ...

  • مفهوم خوانایی در ترجمه ی ادبیات کودکان و نوجوانان و شیوه ی ارزیابی آن 

    قرشی, محمدحسین؛ امین زاده, سیروان (دانشگاه شیراز, 2013-02-19)
    در این تحقیق درباره‌ی پدیده‌ی خوانایی متن و نحوه‌ی ارزیابی و ترجمه‌ی آن در ادبیات کودکان بحث می‌شود. برخی ابهامات و سوء‌تعبیرات موجود درباره‌ی خوانایی متن و ارزیابی آن در ادبیات کودکان مطرح و برای رفع آن‌ها و روشن کردن ...

  • کودکانه ها در کاریکلماتورهای پرویز شاپور 

    صفایی, علی؛ درویش علی پور آستانه, لیلا (دانشگاه شیراز, 2013-02-19)
    پرویز شاپور- پدر کاریکلماتور ایران- از معدود چهره‌هایی است که توانست در دو حوزه‌ی طنز کلامی و ترسیمی، تصاویری شاعرانه، طنزآمیز و کودکانه بیافریند و هم‌زیستی مسالمت‌آمیزی بین خود با طبیعت و اشیاء بی‌جان برقرار کند که اغلب ...