ارائه مدل تاثیر فرهنگ سازمانی بر اخلاق حرفه ای در واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
شاعری, مژگانرزقی شیرسوار, هادینوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه و هدف پژوهش: در شرایط محیطی درحال تغییر و به شدت رقابتی امروز، سازمانها به منظور حفظ بقای خود باید بیش از پیش توجه خود را بر کارایی و اثربخشی متمرکز سازند. براساس پژوهشهای پیشین، فرهنگ سازمانی یکی از عوامل تأثیرگذار بر کارایی و اثربخشی سازمانها است. اهمیت این موضوع تا جایی است که فرهنگ سازمانیِ قوی و متمایز، یکی از عوامل کلیدی موفقیت سازمانها به شمار میرود. فرهنگ سازمانی، قویترین نیروی داخلی است که یک سازمان را تحت تأثیر قرار میدهد و تأثیر زیادی بر متغیرهای سازمانی از جمله: پیامدهای اصلاح اخلاق حرفهای دارد. هدف پژوهش حاضر ارائه مدلی برای فرهنگ سازمانی مبتنی بر پیامدهای اصلاح اخلاق حرفهای است.
روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه مدیران و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی شهر تهران است. با توجه به فرمول کوکران در تعیین حجم جوامع آماری محدود تعداد نمونه آماری، 261 نفر تعیین و اقدام به جمعآوری آراء این افراد شده است. دادههای لازم به وسیله پرسشنامه جمعآوری و با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری در نرمافزار لیزرل تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها و نتیجهگیری: نتایج تمام فرضیهها تایید شد. همچنین رسالت با ضریب همبستگی 570/0 و ضریب رگرسیون 676/0 بیشترین تاثیر را بر پیامدهای اصلاح اخلاق حرفهای دارد و درگیر شدن در کار با ضریب همبستگی 327/0 و ضریب رگرسیون 318/0 کمترین تاثیر را در اصلاح اخلاق حرفهای از نظر کارمندان داشت.
کلید واژگان
فرهنگ سازمانیدرگیر شدن در کار
سازگاری
انطباقپذیری
رسالت
پیامدهای اصلاح اخلاق حرفهای
شماره نشریه
240تاریخ نشر
2018-07-231397-05-01
ناشر
دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقاتسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی تهران، ایراناستادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی، سمنان، ایران، (نویسنده مسئول) rezghih@yahoo.com




