• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت فرهنگی
    • دوره 11, شماره 2 (پیاپی 37)
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مدیریت فرهنگی
    • دوره 11, شماره 2 (پیاپی 37)
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی عوامل نفوذ فرهنگی در تمایل افراد به نوع جدید زندگی زوجین (هم‌خانگی)

    (ندگان)پدیدآور
    افراشته, مهریفرمانفرمایی, تکتم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    585.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه و هدف پژوهش: در کشور ما، همیشه نگرشی مثبت نسبت به خانواده وجود داشته و خانواده به عنوان واحد بنیادی جامعه تلقی شده است، اما درجامعه امروزی، خانواده دچار دگرگشت مفهومی شده است. در این راستا، پژوهش حاضر درصدد شناسایی عوامل نفوذ فرهنگی در تمایل افراد به نوع جدید زندگی زوجین (هم‌خانگی) از دید نظریه های فرهنگی می‌باشد. روش پژوهش: جامعه آماری مورد مطالعه در این پژوهش، مردان و زنان تهرانی هستند که هم‌خانگی را تجربه کرده‌اند و جامعه نامحدودی را در میان مردان و زنان شهر تهران تشکیل می‌دادند. روش تحقیق توصیفی – پیمایشی است. از آن جایی که هم‌خانگی در ایران جرم محسوب می‌شود، شناسایی هم‌خانه‌ها به سختی انجام شده است، به همین دلیل، با استفاده از نمونه‌گیری هدف‌مند، با 25 نفر از پاسخ‌گویان (حجم نمونه = 25 نفر)، که تجربه هم‌خانگی داشته‌اند، مصاحبه شد. یافته‌ها: به منظور شناسایی عوامل موثر بر هم‌خانگی، ابتدا با 7 نفر از پاسخ‌گویان مصاحبه عمیق به عمل آمد و پس از شناسایی عوامل موثر، یک پرسشنامه طراحی شد. این پرسشنامه که متشکل از تعدادی سئوال بسته بود، و روایی و پایایی آن به دست آمده بود، در میان مردان و زنانی که هم‌خانگی را تجربه کرده بودند، توزیع شد. با استفاده از نرم‌افزار SPSS، داده‌های پرسشنامه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به نرمال بودن توزیع داده‌ها از آزمون‌های پارامتری t استفاده شده است. نتیجه‌گیری: با توجه به شناسایی عوامل نفوذ فرهنگی در میان مردان و زنانی که تمایل به هم‌خانگی دارند تغییرات اقتصادی، رسانه‌های جهانی، تغییرات فرهنگی، تغییرات اجتماعی به ترتیب اولویت‌بندی از طریق آزمون فریدمن به عنوان عوامل نفوذ فرهنگی شناخته شد.
    کلید واژگان
    نفوذ فرهنگی
    تغییرات اقتصادی
    تغییرات اجتماعی
    تغییرات فرهنگی
    رسانه‌های جهانی

    شماره نشریه
    237
    تاریخ نشر
    2017-10-23
    1396-08-01
    ناشر
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت امور فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران
    استادیار، گروه مدیریت امور فرهنگی، واحد تهران شمال، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران ایران (نویسنده مسئول) toktam@farmanfarmaee.com

    شاپا
    2008-3327
    URI
    http://jcm.srbiau.ac.ir/article_11701.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/283606

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب