تأثیر بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در دانش آموزان
(ندگان)پدیدآور
صفری, سهیلافرامرزی, سالارعابدی, احمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
مقدمه: هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تأثیر بازی درمانی با رویکرد شناختی- رفتاری بر کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در دانش آموزان پسر پایه سوم دبستان در شهر اصفهان بود.
روش: روش پژوهش از نوع آزمایشی بوده و از طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل استفاده شد. جامعه مورد مطالعه پژوهش را دانش آموزان پسر پایه سوم دبستانهای پسرانه شهر اصفهان در سال تحصیلی 90- 89 تشکیل میدادند. نمونهگیری به روش تصادفی خوشهای چند مرحلهای انجام شد و کودکانی که با توجه به ملاکهای DSM–IV، اختلال نافرمانی مقابلهای را داشتند، شناسایی و از میان آنها 30 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه SNAP-IV بود که توسط والدین تکمیل گردید. سپس کودکان گروه آزمایش در 12 جلسه یک ساعته بازی درمانی شناختی- رفتاری شرکت کردند. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها نیز از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که در مرحله پس آزمون و پیگیری، بین دو گروه آزمایش و کنترل، در میزان نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای تفاوت معنادار وجود دارد.
نتیجهگیری: بنابر یافتههای این مطالعه، روش بازی درمانی، سبب کاهش نشانههای اختلال نافرمانی مقابلهای در کودکان مبتلا به این اختلال میشود و میتوان از آن به عنوان یک روش مداخلهای مؤثر سود جست.
کلید واژگان
واژههایکلیدی: اختلال نافرمانی مقابلهایرویکرد شناختی- رفتاری
بازی درمانی
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2012-12-211391-10-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهانگروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان
گروه روانشناسی کودکان با نیازهای خاص دانشگاه اصفهان
شاپا
2008-501X2228-5180




