اثربخشی آموزش والددرمانگری بر مشکلات رفتاری دانش آموزان دخترِ دارای اختلال نافرمانی مقابله ای
(ندگان)پدیدآور
داوودی, حسینکلهر, اکرمعلی بابایی نوغان سفلی, الهامنوع مدرک
Textمقاله پژوهشی
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش والددرمانگری بر مشکلات رفتاری (اضطراب/ افسردگی، پرخاشگری، عملکرد اجتماعی) دانشآموزان دختر با اختلال نافرمانی مقابلهای بود.
روش: روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با پیشآزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر مدارس ابتدایی و متوسطه شهر الیگودرز بود. بر اساس روش نمونهگیری هدفمند تعداد 43 دانشآموز مشکوک به نافرمانی مقابله ای انتخاب و سپس از طریق مقیاس درجه بندی نافرمانی مقابلهای کودکان(ODDRS) تعداد 30 نفر از آنان بعنوان نمونه انتخاب گردیدند و به روش جایگزینی تصادفی مادرانشان در دو گروه (15n=) آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش بسته آموزشی والد درمانگری ایبرگ (1997) را در طی 10 جلسه دریافت کردند. درحالیکه گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. سه زیر مقیاس (اضطراب/ افسردگی، پرخاشگری و مشکلات اجتماعی) از 8 زیرمقیاس پرسشنامه مشکلات رفتاری آخنباخ در مراحل پیشآزمون و پسآزمون اجرا گردید و دادههای جمعآوری شده با استفاده از روش آماری تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شدند. یافتهها: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش والددرمانگری بطور معنادار سبب کاهش میانگین نمرات اضطراب/ افسردگی دانشآموزان دچار نافرمانی مقابلهای گروه آزمایش نسبت به کنترل می شود، اما بر روی میانگین نمرات رفتار پرخاشگرانه و مشکلات اجتماعی آنان تأثیر معناداری نداشت. نتیجهگیری: میتوان نتیجه گرفت که آموزش والددرمانگری موجب بهبود حالات افسردگی و اضطراب دانشآموزان دچار نافرمانی مقابلهای میشو د و در مدیریت اضطراب و افسردگی دانشآموزان دختر مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای کار برد.
کلید واژگان
والددرمانگریمشکلات رفتاری
اختلال نافرمانی مقابله ای
تخصصی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2018-11-221397-09-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی خمین، خمین، ایراندانشجوی دکتری مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی اراک، اراک، ایران
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی خمین، خمین، ایران
شاپا
2008-501X2228-5180