نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعابدی قلیچ قشلاقی, میلادfa_IR
dc.contributor.authorسلیمانی, علی اکبرfa_IR
dc.contributor.authorیعقوبی, حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:29:17Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:29:17Z
dc.date.available1399-07-09T05:29:17Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:29:17Z
dc.date.issued2018-11-22en_US
dc.date.issued1397-09-01fa_IR
dc.date.submitted2018-10-19en_US
dc.date.submitted1397-07-27fa_IR
dc.identifier.citationعابدی قلیچ قشلاقی, میلاد, سلیمانی, علی اکبر, یعقوبی, حمید. (1397). مدل یابی ساختاری اختلالات اضطرابی و افسردگی در کودکان و نوجوانان دختر شهر ارومیه. روان شناسی بالینی, 10(3), 49-62. doi: 10.22075/jcp.2019.16247.1546fa_IR
dc.identifier.issn2008-501X
dc.identifier.issn2228-5180
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22075/jcp.2019.16247.1546
dc.identifier.urihttps://jcp.semnan.ac.ir/article_3638.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282912
dc.description.abstract<strong>مقدمه: </strong>هدف پژوهش حاضر، مدل­یابی ساختاری اختلالات اضطرابی و افسردگی در کودکان و نوجوانان بود.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر طرحی از نوع تحلیل عاملی تأییدی و مدل سازی معادلات ساختاری است. به این منظور 280 نفر از دانش آموزان دختر 6-13 ساله شهر ارومیه انتخاب شدند و  مقیاس تجدید نظر شده­ی اضطراب و افسردگی کودکان و همچنین آزمون الگوی سه بخشی اضطراب را تکمیل کردند.<br /> <strong>یافته‌ها: </strong>با مقایسه­ی روایی مدل­های اندازگیری اختلالات اضطرابی از طریق تحلیل عاملی تأییدی، مدل شش عاملی اختلالات اضطرابی مورد تأیید قرار گرفت. در گام دوم به منظور بررسی روایی سازه مدل شش عاملی، ارتباط نظری آن در قالب روابط منتج از الگوی ساختاری سه سطحی براون (1998) و مقایسه آن با مدل­های دو سطحی از طریق مدل­یابی معادله ساختاری (SEM) انجام گرفت، که در آن یافته‌های به دست آمده از روایی افتراقی الگوی شش عاملی اختلال‌های اضطرابی و افسردگی راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانپزشکی، ویراست پنجم و مدل سه بخشی اضطراب و افسردگی حمایت می‌کند. از میان چند الگوی ساختاری، بهترین برازش ساختاری به دست آمد که در آن عوامل مرتبه‌ی بالا شامل ابعاد عاطفی (عاطفه‌ی منفی و عاطفه‌ی مثبت) به شیوه‌ی قابل انتظار روی عوامل اختلال اضطرابی و افسردگی، اثر معنی‌دار می‌گذارند.<br /> <strong>نتیجه‌گیری:</strong> الگوی سلسله مراتبی تلفیقی براون و کورپیتا با در نظر گرفتن محدودیت‌های پژوهش حاضر مورد تأیید قرار می‌گیرد.fa_IR
dc.format.extent740
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سمنانfa_IR
dc.publisherSemnan Universityen_US
dc.relation.ispartofروان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Clinical Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22075/jcp.2019.16247.1546
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectتحلیل عاملی تأییدیfa_IR
dc.subjectمدل یابی معادله‌ی ساختاریfa_IR
dc.subjectتخصصیfa_IR
dc.titleمدل یابی ساختاری اختلالات اضطرابی و افسردگی در کودکان و نوجوانان دختر شهر ارومیهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روانشناسی بالینی دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه روانشناسی دانشگاه شاهد، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume10
dc.citation.issue3
dc.citation.spage49
dc.citation.epage62
nlai.contributor.orcid0000-0003-2423-9203


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد