| dc.contributor.author | عابدی قلیچ قشلاقی, میلاد | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلیمانی, علی اکبر | fa_IR |
| dc.contributor.author | یعقوبی, حمید | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:29:17Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:29:17Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:29:17Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:29:17Z | |
| dc.date.issued | 2018-11-22 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-09-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2018-10-19 | en_US |
| dc.date.submitted | 1397-07-27 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | عابدی قلیچ قشلاقی, میلاد, سلیمانی, علی اکبر, یعقوبی, حمید. (1397). مدل یابی ساختاری اختلالات اضطرابی و افسردگی در کودکان و نوجوانان دختر شهر ارومیه. روان شناسی بالینی, 10(3), 49-62. doi: 10.22075/jcp.2019.16247.1546 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-501X | |
| dc.identifier.issn | 2228-5180 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2019.16247.1546 | |
| dc.identifier.uri | https://jcp.semnan.ac.ir/article_3638.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282912 | |
| dc.description.abstract | <strong>مقدمه: </strong>هدف پژوهش حاضر، مدلیابی ساختاری اختلالات اضطرابی و افسردگی در کودکان و نوجوانان بود.<br /> <strong>روش:</strong> پژوهش حاضر طرحی از نوع تحلیل عاملی تأییدی و مدل سازی معادلات ساختاری است. به این منظور 280 نفر از دانش آموزان دختر 6-13 ساله شهر ارومیه انتخاب شدند و مقیاس تجدید نظر شدهی اضطراب و افسردگی کودکان و همچنین آزمون الگوی سه بخشی اضطراب را تکمیل کردند.<br /> <strong>یافتهها: </strong>با مقایسهی روایی مدلهای اندازگیری اختلالات اضطرابی از طریق تحلیل عاملی تأییدی، مدل شش عاملی اختلالات اضطرابی مورد تأیید قرار گرفت. در گام دوم به منظور بررسی روایی سازه مدل شش عاملی، ارتباط نظری آن در قالب روابط منتج از الگوی ساختاری سه سطحی براون (1998) و مقایسه آن با مدلهای دو سطحی از طریق مدلیابی معادله ساختاری (SEM) انجام گرفت، که در آن یافتههای به دست آمده از روایی افتراقی الگوی شش عاملی اختلالهای اضطرابی و افسردگی راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانپزشکی، ویراست پنجم و مدل سه بخشی اضطراب و افسردگی حمایت میکند. از میان چند الگوی ساختاری، بهترین برازش ساختاری به دست آمد که در آن عوامل مرتبهی بالا شامل ابعاد عاطفی (عاطفهی منفی و عاطفهی مثبت) به شیوهی قابل انتظار روی عوامل اختلال اضطرابی و افسردگی، اثر معنیدار میگذارند.<br /> <strong>نتیجهگیری:</strong> الگوی سلسله مراتبی تلفیقی براون و کورپیتا با در نظر گرفتن محدودیتهای پژوهش حاضر مورد تأیید قرار میگیرد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 740 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه سمنان | fa_IR |
| dc.publisher | Semnan University | en_US |
| dc.relation.ispartof | روان شناسی بالینی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Clinical Psychology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2019.16247.1546 | |
| dc.subject | اضطراب | fa_IR |
| dc.subject | افسردگی | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل عاملی تأییدی | fa_IR |
| dc.subject | مدل یابی معادلهی ساختاری | fa_IR |
| dc.subject | تخصصی | fa_IR |
| dc.title | مدل یابی ساختاری اختلالات اضطرابی و افسردگی در کودکان و نوجوانان دختر شهر ارومیه | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه روانشناسی دانشگاه علم و فرهنگ، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار، گروه روانشناسی دانشگاه شاهد، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 10 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 49 | |
| dc.citation.epage | 62 | |
| nlai.contributor.orcid | 0000-0003-2423-9203 | |