نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصرامی, نسیبهfa_IR
dc.contributor.authorیزدخواستی, فریباfa_IR
dc.contributor.authorعریضی سامانی, حمیدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-07-09T05:29:12Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-09-30T05:29:12Z
dc.date.available1399-07-09T05:29:12Zfa_IR
dc.date.available2020-09-30T05:29:12Z
dc.date.issued2018-02-20en_US
dc.date.issued1396-12-01fa_IR
dc.date.submitted2015-10-16en_US
dc.date.submitted1394-07-24fa_IR
dc.identifier.citationصرامی, نسیبه, یزدخواستی, فریبا, عریضی سامانی, حمیدرضا. (1396). اثربخشی سایکودراما با محتوای تحلیل رفتار متقابل بر تنظیم هیجانی و عملکرد اجتماعی انطباقی دختران نوجوان بدسرپرست. روان شناسی بالینی, 9(4), 83-94. doi: 10.22075/jcp.2018.9802.fa_IR
dc.identifier.issn2008-501X
dc.identifier.issn2228-5180
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.22075/jcp.2018.9802.
dc.identifier.urihttps://jcp.semnan.ac.ir/article_2927.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282888
dc.description.abstract<strong>مقدمه: </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی سایکودراما با محتوای تحلیل رفتار متقابل بر تنظیم هیجانی و روابط با همسالان در نوجوانان دختر بدسرپرست استان اصفهان انجام شد.<br /> <strong>روش: </strong>این پژوهش از نوع پژوهش‌های نیمه آزمایشی و طرح آن به صورت دو گروهی (گروه آزمایش و گروه کنترل) همراه با سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری( یک ماهه) بود. جامعه آماری، کلیه دختران نوجوان بدسرپرست استان اصفهان در سال 1394 بود که از میان آن‌ها 22 نفر به صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. در این پژوهش از پرسشنامه‌های دشواری‌های تنظیم هیجانی(DERS) و مقیاس عملکرد اجتماعی- انطباقی کودک و نوجوان(CASAFS) استفاده شد. داده‌های حاصل از پژوهش با روش تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافته‌ها: </strong>نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیره نشان دهنده تاثیر معنادار مداخله سایکودراما با محتوای تحلیل رفتار متقابل بر کاهش دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی و همچنین بهبود روابط با همسالان، در مرحله پس آزمون و پیگیری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود.<br /> <strong>نتیجه‌ گیری:</strong> به طور کلی  نتایج حاکی از آن بود که سایکودراما با محتوای تحلیل رفتار متقابل با اثربخشی بر فرآیند تنظیم هیجانات دختران نوجوان بدسرپرست موجب افزایش کارآمدی آنان در استفاده از راهبردهای موثر تنظیم هیجانی و در نتیجه بهبود روابط از جمله روابط با همسالان می‌گردد.fa_IR
dc.format.extent1355
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه سمنانfa_IR
dc.publisherSemnan Universityen_US
dc.relation.ispartofروان شناسی بالینیfa_IR
dc.relation.ispartofJournal of Clinical Psychologyen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.22075/jcp.2018.9802.
dc.subjectسایکودراماfa_IR
dc.subjectتحلیل رفتار متقابلfa_IR
dc.subjectراهبردهای تنظیم هیجانیfa_IR
dc.subjectروابط با همسالانfa_IR
dc.subjectنوجوانان بدسرپرستfa_IR
dc.titleاثربخشی سایکودراما با محتوای تحلیل رفتار متقابل بر تنظیم هیجانی و عملکرد اجتماعی انطباقی دختران نوجوان بدسرپرستfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeمقاله پژوهشیfa_IR
dc.contributor.departmentکارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume9
dc.citation.issue4
dc.citation.spage83
dc.citation.epage94


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد