| dc.contributor.author | صرامی, نسیبه | fa_IR |
| dc.contributor.author | یزدخواستی, فریبا | fa_IR |
| dc.contributor.author | عریضی سامانی, حمیدرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-07-09T05:29:12Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-09-30T05:29:12Z | |
| dc.date.available | 1399-07-09T05:29:12Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-09-30T05:29:12Z | |
| dc.date.issued | 2018-02-20 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-12-01 | fa_IR |
| dc.date.submitted | 2015-10-16 | en_US |
| dc.date.submitted | 1394-07-24 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | صرامی, نسیبه, یزدخواستی, فریبا, عریضی سامانی, حمیدرضا. (1396). اثربخشی سایکودراما با محتوای تحلیل رفتار متقابل بر تنظیم هیجانی و عملکرد اجتماعی انطباقی دختران نوجوان بدسرپرست. روان شناسی بالینی, 9(4), 83-94. doi: 10.22075/jcp.2018.9802. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-501X | |
| dc.identifier.issn | 2228-5180 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2018.9802. | |
| dc.identifier.uri | https://jcp.semnan.ac.ir/article_2927.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282888 | |
| dc.description.abstract | <strong>مقدمه: </strong>پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی سایکودراما با محتوای تحلیل رفتار متقابل بر تنظیم هیجانی و روابط با همسالان در نوجوانان دختر بدسرپرست استان اصفهان انجام شد.<br /> <strong>روش: </strong>این پژوهش از نوع پژوهشهای نیمه آزمایشی و طرح آن به صورت دو گروهی (گروه آزمایش و گروه کنترل) همراه با سه مرحله پیش آزمون، پس آزمون و پیگیری( یک ماهه) بود. جامعه آماری، کلیه دختران نوجوان بدسرپرست استان اصفهان در سال 1394 بود که از میان آنها 22 نفر به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. در این پژوهش از پرسشنامههای دشواریهای تنظیم هیجانی(DERS) و مقیاس عملکرد اجتماعی- انطباقی کودک و نوجوان(CASAFS) استفاده شد. دادههای حاصل از پژوهش با روش تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /> <strong>یافتهها: </strong>نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چند متغیره نشان دهنده تاثیر معنادار مداخله سایکودراما با محتوای تحلیل رفتار متقابل بر کاهش دسترسی محدود به راهبردهای تنظیم هیجانی و همچنین بهبود روابط با همسالان، در مرحله پس آزمون و پیگیری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل بود.<br /> <strong>نتیجه گیری:</strong> به طور کلی نتایج حاکی از آن بود که سایکودراما با محتوای تحلیل رفتار متقابل با اثربخشی بر فرآیند تنظیم هیجانات دختران نوجوان بدسرپرست موجب افزایش کارآمدی آنان در استفاده از راهبردهای موثر تنظیم هیجانی و در نتیجه بهبود روابط از جمله روابط با همسالان میگردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1355 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه سمنان | fa_IR |
| dc.publisher | Semnan University | en_US |
| dc.relation.ispartof | روان شناسی بالینی | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Journal of Clinical Psychology | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2018.9802. | |
| dc.subject | سایکودراما | fa_IR |
| dc.subject | تحلیل رفتار متقابل | fa_IR |
| dc.subject | راهبردهای تنظیم هیجانی | fa_IR |
| dc.subject | روابط با همسالان | fa_IR |
| dc.subject | نوجوانان بدسرپرست | fa_IR |
| dc.title | اثربخشی سایکودراما با محتوای تحلیل رفتار متقابل بر تنظیم هیجانی و عملکرد اجتماعی انطباقی دختران نوجوان بدسرپرست | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | مقاله پژوهشی | fa_IR |
| dc.contributor.department | کارشناس ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد، گروه روانشناسی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 9 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 83 | |
| dc.citation.epage | 94 | |