• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 9, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه ناگویی خلقی در افراد با و بدون اختلال نقص توجه/ بیش فعالی

    (ندگان)پدیدآور
    روشنی, فرشتهنجفی, محمودنقشبندی, شهرامملک زاده, پرویز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.355 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    مقاله پژوهشی
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: افراد دارای ADHD در تنظیم پاسخ های هیجانی نارسایی دارند که در واقع منبع اختلال در تعاملات بین فردی آن ها می باشد، از آن جهت که توانایی ادراک و تفسیر مناسب احساسات و هیجانات خود و دیگران به منظور سازگاری با روابط بین فردی بسیار حیاتی است. مقدمه: هدف پژوهش حاضر مقایسه ویژگی­های ناگویی خلقی در بزرگسالان  با و بدون اختلال نقص­توجه/ بیش­فعالیبود. روش: روش پژوهش علی مقایسه­ای و جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه تهران بود. برای غربالگری دانشجویان از لحاظ اختلال نقص توجه/ بیش فعالی از پرسشنامه کانرز بزرگسالان، برای 580 دانشجو مورد استفاده قرار گرفت. در مرحله دوم 40 نفر از افرادی که در کرانه بالا قرار داشتند(یعنی افرادی که بالاترین نمره را در پرسشنامه کانرز کسب کرده بودند)  به مصاحبه بالینی دعوت شدند، برای تشخیص اختلال نقص توجه/ بیش فعالی؛ مصاحبه تشخیصی توسط روانپزشک انجام شد. از بین افراد دعوت شده به مصاحبه، 10 نفر بر اساس تشخیص روانپزشک کنار گذاشته شدند. در پایان، دو گروه 30 نفره(30 نفر = بیمار، 30 نفر= عادی) با استفاده از مقیاس ناگویی خلقی تورنتو مورد مقایسه قرار گرفتند. یافته­ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیره نشان داد که نمرات افراد مبتلا به اختلال نقص­توجه/ بیش­فعالیدر مؤلفه­های ناگویی خلقی شامل؛ ناتوانی در شناسایی احساسات و ناتوانی در توصیف احساسات به صورت معنی­داری بیشتر از افراد عادی بود، اما از لحاظ تفکر برون­مدار تفاوت معنی­داری بین دو گروه وجود نداشت. نتیجه­گیری: بر اساس یافته­های حاصل از پژوهش می­توان نتیجه گیری کرد که افراد با اختلال نقص­توجه/ بیش­فعالیدارای برخی از ویژگی های ناگویی خلقی هستند و در پاسخ­های هیجانی دچار نارسایی هستند. بنابراین توجه به مسائل هیجانی افراد با اختلال نقص­توجه/ بیش­فعالیبیش از پیش حائز اهمیت است.
    کلید واژگان
    اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
    ناگویی خلقی
    تخصصی

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2017-08-23
    1396-06-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    کارشناسی ارشد روانشناسی شناختی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
    استادیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
    استادیار، گروه زبان شناسی همگانی دانشگاه سمنان، سمنان، ایران
    استادیار، گروه آمار دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

    شاپا
    2008-501X
    2228-5180
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.11204.1109
    https://jcp.semnan.ac.ir/article_2720.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282869

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب