پیش بینی کننده های شناختی و فراشناختی اضطراب در نوجوانان
(ندگان)پدیدآور
قادری, بیانمحمدخانی, شهرامحسن آبادی, حمیدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: اختلالات اضطرابی شایعترین اختلال در میان نوجوانان هستند. هدف پژوهش حاضر ارزیابی روابط ساختاری بین متغیرهای باورهای فراشناختی، فرا نگرانی، راهبردهای کنترل فکر و اضطراب بر اساس مدل فراشناختی اضطراب و نگرانی (ولز، 1995، 1997) در جمعیت نوجوانان بود
روش : طرح پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر سال اول، دوم و سوم دبیرستان شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 91-90 بود. نمونه آماری شامل 391 دانش آموز بود، برای انتخاب این نمونه از روش نمونهبرداری چند مرحلهای استفاده شد که از میان نواحی مختلف آموزش و پرورش شهر کرمانشاه انتخاب شدند. در این پژوهش کلیه آزمودنیها در دامنه سنی 13 تا 19 قرار داشتند و پرسشنامههای باورهای فراشناختی کودکان (MCQ-C)، پرسشنامهی فرا نگرانی (MWQ)، پرسشنامه کنترل فکر (TCQ) و سیاهه اضطراب صفت- حالت (STAI) را تکمیل کردند.
یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل مسیر و کواریانس نشان داد که با اندک تغییراتی در مدل پیشنهادی اولیه، مدل نهایی برازش خوبی دارد. بر اساس مدل نهایی باورهای فراشناختی منفی، باورهای خرافه، تنبیه و مسئولیت، فرا نگرانی به طور مستقیم با اضطراب رابطه دارند. همچنین دو راهبرد کنترل فکر توجه برگردانی و تنبیه در رابطهی بین باورهای فراشناختی منفی، نظارت شناختی، باورهای خرافه، تنبیه و مسئولیت، فرا نگرانی و علائم اضطراب در نوجوانان میانجیگری میکنند.
نتیجه گیری: بر اساس یافتهها، پژوهش حاضر از مدل فراشناخت اضطراب و نگرانی حمایت میکند و نشان میدهد باورهایی که افراد در مورد پردازش افکارشان دارند و راهبردهایی که برای کنترل شناختهایشان بهکار میبرند، نقش مهمی در شروع و تداوم اضطراب دارد. بنابراین، تغییر باورهای فراشناختی و راهبردهای کنترل فکر ناسازگارانه که افراد برای کنترل افکار ناخواستهشان استفاده میکنند، میتواند در پیشگیری از تشدید و تداوم اضطراب مفید باشد.
کلید واژگان
باورهای فراشناختیفرا نگرانی
راهبردهای کنترل فکر
اضطراب
نوجوانان
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-12-221394-10-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشجوی دکتری روانشناسی دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایراندانشیار، گروه روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
شاپا
2008-501X2228-5180




