فراشناخت، کنشهای اجرایی و اضطراب: به سوی یک دیدگاه یکپارچهنگر برای تکمیل مدل ولز از اضطراب
(ندگان)پدیدآور
شاهقلیان, مهنازنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: هرچند پژوهشهای زیادی از مدل مطرح شده توسط ولز در حوزه فراشناخت حمایت کردهاند؛ به نظر میرسد این مدل در توضیح پارهای ابهامات مطرح شده در بحث از تفاوتهای فردی در مطالعه شخصیت و یا در بحث از نارساییهای شناختی، ناتوان است. پژوهش حاضر با بررسی کنشهای اجراییِ معادل پردازشهای فراشناختی در افراد اضطراب بالا و اضطراب پایین در پی ارائه الگوی پیشنهادی برای تکمیل الگوی ولز درباره ارتباط فراشناخت و اضطراب است.
روش: 200 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تربیت مدرس، پرسشنامههای فراشناخت، نارساییهای شناختی، دست برتری واترلو و فرم تجدید نظر شده پرسشنامه شخصیتی آیزنک را تکمیل کردند. هدف از اجرای پرسشنامههای فراشناخت و نارساییهای شناختی کنترل معیارهای ورود بود. بعد از کنترل معیارهای ورود، با در نظر گرفتن نمرههای انتهایی توزیع در دو بعد برونگردی و نورزگرایی پرسشنامه آیزنک، 2 گروه 15 نفره شامل اضطراب بالا و اضطراب پایین مشخص شدند. از آزمودنیهای انتخاب شده آزمون استروپ و آزمون دستهبندی کارتهای ویسکانسین گرفته شد.
یافتهها: نتایج نشان داد کیفیت پردازشهای فراشناختی در آزمودنیهای اضطراب پایین بهتر از اضطراب بالا است.
نتیجهگیری: به نظر میرسد الگوی پیشنهادی در پژوهش حاضر توانسته است سؤالات مطرح شده در حوزه فراشناخت را که مدل ولز از توضیح آنها ناتوان است، پاسخ دهد. البته خاطر نشان میشود که استحکام جایگاه این الگو به تدابیر پژوهشی بیشتری نیازمند است.
کلید واژگان
فراشناختکنشهای اجرایی
اضطراب
شماره نشریه
2تاریخ نشر
2015-08-231394-06-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
استادیار، گروه روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایرانشاپا
2008-501X2228-5180




