• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 7, شماره 2
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    فراشناخت، کنش‌های اجرایی و اضطراب: به سوی یک دیدگاه یکپارچه‌نگر برای تکمیل مدل ولز از اضطراب

    (ندگان)پدیدآور
    شاهقلیان, مهناز
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    489.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: هرچند پژوهش­های زیادی از مدل­ مطرح شده توسط ولز در حوزه فراشناخت حمایت کرده­اند؛ به نظر می­رسد این مدل در توضیح پاره­ای ابهامات مطرح شده در بحث از تفاوت­های فردی در مطالعه شخصیت و یا در بحث از نارسایی­های شناختی، ناتوان است. پژوهش حاضر با بررسی کنش­های اجراییِ معادل پردازش­­های­ فراشناختی در افراد اضطراب بالا و اضطراب پایین در پی ارائه الگوی پیشنهادی برای تکمیل الگوی ولز درباره ارتباط فراشناخت و اضطراب است. روش: 200 نفر از دانشجویان دختر دانشگاه تربیت مدرس، پرسشنامه­های فراشناخت، نارسایی­های شناختی، دست برتری واترلو­­ و فرم تجدید نظر شده پرسشنامه شخصیتی آیزنک را تکمیل کردند. هدف از اجرای پرسشنامه­های فراشناخت و نارسایی­های شناختی کنترل معیارهای ورود بود. بعد از کنترل معیارهای ورود، با در نظر گرفتن نمره­های انتهایی توزیع در دو بعد برون­گردی و نورزگرایی پرسشنامه آیزنک، 2 گروه 15 نفره شامل اضطراب بالا و اضطراب پایین مشخص شدند. از آزمودنی­های انتخاب شده آزمون استروپ و آزمون دسته­بندی کارت­های ویسکانسین گرفته ­شد. یافته­ها: نتایج نشان داد کیفیت پردازش­های فراشناختی در آزمودنی­های اضطراب پایین بهتر از اضطراب بالا است. نتیجه­گیری: به نظر می­رسد الگوی پیشنهادی در پژوهش حاضر توانسته است سؤالات مطرح شده در حوزه فراشناخت را که مدل ولز از توضیح آنها ناتوان است، پاسخ دهد. البته خاطر نشان می­شود که استحکام جایگاه این الگو به تدابیر پژوهشی بیشتری نیازمند است.
    کلید واژگان
    فراشناخت
    کنش‌های اجرایی
    اضطراب

    شماره نشریه
    2
    تاریخ نشر
    2015-08-23
    1394-06-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    استادیار، گروه روانشناسی عمومی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران

    شاپا
    2008-501X
    2228-5180
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2195
    https://jcp.semnan.ac.ir/article_2195.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282791

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب