• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 5, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسه‌ی توجه متمرکز در کودکان دچار ناتوانی‌های یادگیری و عادی

    (ندگان)پدیدآور
    نظری, محمد علیجنگی, شهلاشیرآبادی, علی اکبر
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    422.2کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: از جمله مواردی که نظریات کنونی در مورد ناتوانی‌های یادگیری بر آن تأکید دارند، توجه می‌باشد [9]. هدف پژوهش حاضر مقایسه عملکرد کودکان دچار ناتوانی‌های یادگیری و عادی در توجه متمرکز بود. روش: طرح پژوهش‌حاضر از نوع علی- مقایسه‌ای است. نمونه آماری شامل کلیه کودکان مقاطع‌سوم، چهارم و پنجم‌ابتدایی شهر‌تبریز بود. نمونه‌آماری شامل 30 کودک دچار ناتوانی یادگیری خواندن، 30 کودک دچار ناتوانی یادگیری ریاضی و 20 کودک دچار ناتوانی یادگیری بیان نوشتاری که به ترتیب با استفاده از آزمون‌های خواندن و نارساخوانی نما، ریاضیات کی مت و آزمون بیان نوشتاری انتخاب شدند، و 30 کودک عادی (گروه کنترل) بود. برای انتخاب کودکان دچار ناتوانی‌های یادگیری و کودکان عادی، به ترتیب از شیوه‌های نمونه‌گیری در دسترس و تصادفی ساده استفاده شد. کلیه آزمودنی‌ها در دامنه‌ی سنی 9 تا12 سال و دامنه‌ی هوشی 90 تا115 قرار داشتند. برای ارزیابی سطح هوشی، از آزمون هوشی ریون و جهت سنجش توجه متمرکز از آزمون عملکرد مداوم استفاده شد. یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از آزمونهای آماری تحلیل واریانس چند‌متغیری، تحلیل واریانس تک‌متغیری و آزمون‌های تعقیبی-نشان‌داد که کودکان دچار ناتوانی یادگیری خواندن و ریاضی نسبت به گروه کودکان عادی عملکرد متفاوت و ضعیف‌تری در آزمون عملکرد مداوم دارند. تفاوتی بین عملکرد کودکان دچار ناتوانی بیان نوشتاری و عادی در آزمون ذکرشده مشاهده نشد. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها کودکان دچار ناتوانی‌های یادگیری خواندن و ریاضی نسبت به کودکان عادی عملکرد ضعیف‌تری در توجه متمرکز دارند؛ لذا توصیه می‌شود مسئولین برنامه‌هایی برای بهبود عملکرد توجه این کودکان تدارک ببینند.
    کلید واژگان
    واژه‌های‌کلیدی: ناتوانی یادگیری خواندن
    ناتوانی یادگیری ریاضی
    ناتوانی یادگیری بیان نوشتاری
    توجه متمرکز

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2013-12-22
    1392-10-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه تبریز
    دانشگاه پیام نور پارس آباد مغان
    دانشگاه زاهدان

    شاپا
    2008-501X
    2228-5180
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2142
    https://jcp.semnan.ac.ir/article_2142.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282738

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب