اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر ارتقای بهزیستی روانشناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان دارای احساس غربت
(ندگان)پدیدآور
قنبری, نیکزادحبیبی, مجتبیشمس الدینی, سلوینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری بر ارتقای بهزیستی روانشناختی، عاطفی و اجتماعی دانشجویان غیر بومی سال اول دارای احساس غربت طراحی شده است.
روش: با استفاده از یک غربالگری اولیه، 228 دانشجوی سال اول دانشگاه، 2 هفته بعد از آغاز سال تحصیلی از طریق پرسشنامه احساس غربت ارزیابی شدند. از این تعداد 88 دانشجو بر اساس اکتساب نمره 1 انحراف معیار بالاتر از میانگین، دچار احساس غربت تشخیص داده شدند که از بین آنها تعداد 40 نفر به صورت تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. با استفاده از یک طرح آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل، گروه آزمایش طی 10 جلسه تحت شیوههای آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری قرار گرفت، در حالی که در این مدت گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. هر دو گروه در پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از مقیاسهای بهزیستی روانشناختی، بهزیستی عاطفی و بهزیستی اجتماعی مورد ارزیابی قرار گرفتند و نتایج با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری تحلیل شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین دو گروه در پیش آزمون تفاوت معنیدار وجود نداشت، اما آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری در گروه آزمایش، نمرات بهزیستی روانشناختی، عاطفی و اجتماعی را به طور معنیداری افزایش داد.
نتیجهگیری: برنامه آموزش مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری میتواند جزء برنامههای مداخلاتی در گروههای هدف و جمعیت عمومی مراکز مشاوره دانشگاهها قرار گیرد تا از طریق افزایش بهزیستی روانشناختی عاطفی و اجتماعی دانشجویان، به افزایش بهرهوری محیط آموزشی دانشگاه کمک نماید.
کلید واژگان
واژههایکلیدی: احساس غربتبهزیستی
مدیریت استرس به شیوه شناختی- رفتاری
دانشجویان
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2013-03-211392-01-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
شاپا
2008-501X2228-5180




