اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر رابطه مادر- کودک در کودکان با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه
(ندگان)پدیدآور
عابدیشاپورآبادی, ثریاپورمحمدرضایتجریشی, معصومهمحمدخانی, پروانهفرضی, مرجاننوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
چکیده
مقدمه: هدف از مطالعه حاضر، تعیین اثربخشی برنامه گروهی والدگری مثبت بر روابط مادر- کودک در کودکان 4 تا 10 سال با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه بود.
روش: جامعه آماری شامل مادران 25 کودک با اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه مراجعه کننده به مراکز درمانی اخوان و رفیده شهر تهران بودند که به شیوه در دسترس انتخاب شدند و در 8 جلسه آموزشی برنامه گروهی والدگری مثبت (2 ماه؛ هفتهای 1 جلسه) شرکت کردند. مادران مقیاس رابطه والد- کودک، را قبل و بعد از شرکت در جلسات آموزشی تکمیل کردند. در پایان جلسات آموزشی، دادههای حاصل از پیش آزمون و پس آزمون با استفاده از تحلیل واریانس یک متغیری با اندازهگیریهای مکرر و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که اجرای برنامه گروهی والدگری مثبت به مادران کودکان دارای اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه منجر به کاهش معنادار تعارض و وابستگی و افزایش نزدیکی و به طور کلی موجب بهبود رابطه مادر- کودک شده است.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر، آموزش گروهی برنامه والدگری مثبت میتواند رابطه مادر- کودک را بهبود بخشد.
کلید واژگان
واژههایکلیدی: برنامه والدگری مثبترابطه مادر- کودک
اختلال بیش فعالی/ نارسایی توجه
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
گروه روانشناسی بالینی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
شاپا
2008-501X2228-5180




