شناسایی استرسورهای روانی اجتماعی مرتبط با محور چهار DSM-IV-TR در دانشجویان
(ندگان)پدیدآور
محمد زاده, علینجفی, محمودنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
جکیده
مقدمه: این واقعیت که استرس میتواند باعث تغییرات نامطلوب در عملکرد و رشد روانی اجتماعی شود موجب گردیده است که از سال 1980 و با انتشار سومین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (و در نسخههای بعدی) وجود استرسورهای روانی اجتماعی در تشخیص اختلالات روانی مد نظر قرار گیرد. پژوهش حاضر به منظور شناسایی استرسورهای روانی- اجتماعی در دانشجویان طراحی گردید.
روش: این پژوهش در یک بررسی همبستگی نگر انجام شده است. نمونهای به حجم 1011 نفر از دانشگاههای پیام نور استان آذربایجان شرقی به روش تصادفی طبقهای انتخاب و با پرسشنامه ادراک حوادث استرس آور مورد آزمون قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل عاملی و آزمون t برای گروههای مستقل بررسی شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که چهار گروه مسائل مرتبط با فقدان، مسائل مرتبط با انطباق مجدد، مسائل تحصیلی شغلی و مسائل مرتبط با رویدادهای خوشایند به ترتیب استرسورهای روانی اجتماعی عمده در بین نمونه مورد بررسی میباشد. همچنین، ادراک استرسورهای روانی اجتماعی در بین دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر میباشد.
نتیجهگیری: در همین راستا مقولههای 9 گانه محور چهار متن بازنگری شده نسخه چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی در چهار مقوله عمده شناسایی شده در پژوهش حاضر نیز بازنمایی شدهاند. با این وجود، پژوهش حاضر نشان داد که الگوی ظهور استرسورهای روانی اجتماعی در دانشجویان میتواند متفاوت باشد.
کلید واژگان
واژههایکلیدی: استرسورهای روانی اجتماعیفقدان
مسائل انطباقی
مسائل تحصیلی شغلی
رویدادهای خوشایند
محور چهار متن بازنگری شده نسخه چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلالهای روانی
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-09-221391-07-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
گروه روانشناسی دانشگاه پیام نورگروه روانشناسی بالینی دانشگاه سمنان
شاپا
2008-501X2228-5180




