• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 4, شماره 3
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    شناسایی استرسورهای روانی اجتماعی مرتبط با محور چهار DSM-IV-TR در دانشجویان

    (ندگان)پدیدآور
    محمد زاده, علینجفی, محمود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    148.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    جکیده مقدمه: این واقعیت که استرس می‌تواند باعث تغییرات نامطلوب در عملکرد و رشد روانی اجتماعی شود موجب گردیده است که از سال 1980 و با انتشار سومین نسخه راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (و در نسخه‌های بعدی) وجود استرسورهای روانی اجتماعی در تشخیص اختلالات روانی مد نظر قرار گیرد. پژوهش حاضر به منظور شناسایی استرسورهای روانی- اجتماعی در دانشجویان طراحی گردید. روش: این پژوهش در یک بررسی همبستگی نگر انجام شده است. نمونه‌ای به حجم 1011 نفر از دانشگاه‌های پیام نور استان آذربایجان شرقی به روش تصادفی طبقه‌ای انتخاب و با پرسشنامه ادراک حوادث استرس آور مورد آزمون قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل عاملی و آزمون t برای گروه‌های مستقل بررسی شدند. یافته‌ها: نتایج نشان داد که چهار گروه مسائل مرتبط با فقدان، مسائل مرتبط با انطباق مجدد، مسائل تحصیلی شغلی و مسائل مرتبط با رویدادهای خوشایند به ترتیب استرسورهای روانی اجتماعی عمده در بین نمونه مورد بررسی می‌باشد. همچنین، ادراک استرسورهای روانی اجتماعی در بین دانشجویان دختر بیشتر از دانشجویان پسر می‌باشد. نتیجه‌گیری: در همین راستا مقوله‌های 9 گانه محور چهار متن بازنگری شده نسخه چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی در چهار مقوله عمده شناسایی شده در پژوهش حاضر نیز بازنمایی شده‌اند. با این وجود، پژوهش حاضر نشان داد که الگوی ظهور استرسورهای روانی اجتماعی در دانشجویان می‌تواند متفاوت باشد.
    کلید واژگان
    واژه‌های‌کلیدی: استرسورهای روانی اجتماعی
    فقدان
    مسائل انطباقی
    مسائل تحصیلی شغلی
    رویدادهای خوشایند
    محور چهار متن بازنگری شده نسخه چهارم راهنمای تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی

    شماره نشریه
    3
    تاریخ نشر
    2012-09-22
    1391-07-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    گروه روان‏شناسی دانشگاه پیام نور
    گروه روان‏شناسی بالینی دانشگاه سمنان

    شاپا
    2008-501X
    2228-5180
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2092
    https://jcp.semnan.ac.ir/article_2092.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282708

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب