اثربخشی نمایش درمانی بر فراخنای توجه دانش آموزان پسر دارای ناتوانی هوشی تحولی
(ندگان)پدیدآور
بیاتی, حمیدهپورمحمدرضای تجریشی, معصومهزاده محمدی, علینوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نمایش درمانی بر فراخنای توجه دانش آموزان پسر دارای ناتوانی هوشی تحولی دورهی ابتدایی اجرا شد.
روش: در مطالعه شبه آزمایشی حاضر از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور، 30 دانش آموز پسر از دو مدرسه استثنایی با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و نیمی از آنها به طور تصادفی در هر یک از گروههای آزمایش و کنترل جایگزین شدند. فراخنای توجه دانش آموزان با استفاده از آزمون تولوز- پیرون و آزمون شناختی- تشخیصی کی اندازهگیری شد. گروه آزمایش در 12 جلسه نمایش درمانی 45 دقیقهای به مدت 6 هفته شرکت کردند و گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. در پایان جلسات درمانی مجدداً آزمون تولوز- پیرون و آزمون شناختی- تشخیصی کی روی هر دو گروه اجرا شد. دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین میانگین فراخنای توجه حاصل از آزمونهای شناختی- تشخیصی کی و تولوز- پیرون در گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد.
نتیجهگیری: در مجموع، میتوان نتیجه گرفت که نمایش درمانی موجب بهبود فراخنای توجه در کودکان آموزش پذیر دارای ناتوانی هوشی تحولی میشود.
کلید واژگان
نمایش درمانیفراخنای توجه
ناتوانی هوشی تحولی
دورهی ابتدایی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2012-03-201391-01-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشیدانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
دانشگاه شهید بهشتی
شاپا
2008-501X2228-5180




