• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • روان شناسی بالینی
    • دوره 4, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    اثربخشی نمایش درمانی بر فراخنای توجه دانش آموزان پسر دارای ناتوانی هوشی تحولی

    (ندگان)پدیدآور
    بیاتی, حمیدهپورمحمدرضای تجریشی, معصومهزاده محمدی, علی
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    199.7کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی نمایش درمانی بر فراخنای توجه دانش آموزان پسر دارای ناتوانی هوشی تحولی دوره‌ی ابتدایی اجرا شد. روش: در مطالعه شبه آزمایشی حاضر از طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل استفاده شد. بدین منظور، 30 دانش آموز پسر از دو مدرسه استثنایی با روش نمونه‌گیری تصادفی انتخاب و نیمی از آنها به طور تصادفی در هر یک از گروه‌های آزمایش و کنترل جایگزین شدند. فراخنای توجه دانش آموزان با استفاده از آزمون تولوز- پیرون و آزمون شناختی- تشخیصی کی اندازه‌گیری شد. گروه آزمایش در 12 جلسه نمایش درمانی 45 دقیقه‌ای به مدت 6 هفته شرکت کردند و گروه کنترل مداخله‌ای دریافت نکرد. در پایان جلسات درمانی مجدداً آزمون تولوز- پیرون و آزمون شناختی- تشخیصی کی روی هر دو گروه اجرا شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد که بین میانگین فراخنای توجه حاصل از آزمون‌های شناختی- تشخیصی کی و تولوز- پیرون در گروه‌های آزمایش و کنترل تفاوت معنادار وجود دارد. نتیجه‌گیری: در مجموع، می‌توان نتیجه گرفت که نمایش درمانی موجب بهبود فراخنای توجه در کودکان آموزش پذیر دارای ناتوانی هوشی تحولی می‌شود.
    کلید واژگان
    نمایش درمانی
    فراخنای توجه
    ناتوانی هوشی تحولی
    دوره‌ی ابتدایی

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2012-03-20
    1391-01-01
    ناشر
    دانشگاه سمنان
    Semnan University
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
    دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
    دانشگاه شهید بهشتی

    شاپا
    2008-501X
    2228-5180
    URI
    https://dx.doi.org/10.22075/jcp.2017.2081
    https://jcp.semnan.ac.ir/article_2081.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/282697

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب