مقایسه کنشهای اجرایی در کودکان با و بدون ناتوانی یادگیری املا: عملکرد در آزمون عصب- روانشناختی نپسی
(ندگان)پدیدآور
آقا بابایی, ساراملک پور, مختارعابدی, احمدنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: کنشهای اجرایی شامل بالاترین عملکردهای شناختی است که برای رفتار هدفمند لازم و ضروری است. هدف این پژوهش مقایسه کنشهای اجرایی در دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری املا با توجه به عملکرد در آزمون عصب- روانشناختی نپسی بود.
روش: 45 دانش آموز با ناتوانی یادگیری املا و 45 دانش آموز عادی پایه سوم دبستان شهر اصفهان به شیوه نمونه گیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزارها، آزمون نپسی، مقیاس هوش کودکان وکسلر و چک لیست شناسایی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا بود. دادهها با آزمون t مستقل تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که بین عملکرد دانش آموزان با و بدون ناتوانی یادگیری املا در کنشهای اجرایی (عملکرد در برج نپسی) تفاوت معناداری وجود دارد.
نتیجهگیری: دانش آموزان با ناتوانی یادگیری املا از دانش آموزان عادی عملکرد پایینتری در کنشهای اجرایی (عملکرد در برج نپسی) دارند. این مشکل میبایست با استفاده از ابزارهای معتبر، تشخیص داده شود تا مداخلات متناسب با کنشهای اجرایی طراحی و اجرا گردد.
کلید واژگان
کنشهای اجراییبرج نپسی
اختلال املا
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2011-12-221390-10-01
ناشر
دانشگاه سمنانSemnan University
سازمان پدید آورنده
دانشگاه اصفهاندانشگاه اصفهان
دانشگاه اصفهان
شاپا
2008-501X2228-5180




